Du kan konvertere (gjøre om) en ansatt til kontakt uten at du trenger å opprette en ny kontakt manuelt. Her går vi gjennom hvordan du gjør det, og hva du gjør hvis du ikke får konvertert til kontakt. Samme knapp er tilgjengelig for å konvertere en kontakt til ansatt.
Slik gjør du det:
- Gå til «Lønn > Ansatte» i hovedmenyen.
- Finn den ansatte og klikk deg inn på de.
- Stå i «Detaljer»-fanen på «Konverter til kontakt» nederst på siden.
- Klikk på «OK» i advarselen du får opp og godkjenn at endringen ikke er mulig å angre.
Får du ikke konvertert til kontakt?
Det betyr at den ansatte er rapportert inn på a-melding eller brukeren har logget inn. Da får du ikke lenger muligheten til å konvertere til kontakt.
Slik løser du det:
- Klikk på fanen «Arbeidsforhold» inne på den ansatte og bla ned til seksjonen «Arbeidsforhold».
- Sett startdato samme som sluttdato, og velg «Arbeidsforholdet skulle aldri ha vært rapportert» som årsak til sluttdato.
- Klikk på «Lagre».
- Opprett den ansatte som kontakt, og send inn a-melding for den gitte perioden med oppdateringer.
Se hvordan du lager ny kontakt her.