Du kan konvertere (gjøre om) en ansatt til kontakt uten at du trenger å opprette en ny kontakt manuelt. Her går vi gjennom hvordan du gjør det, og hvordan du kan løse tilfeller der du ikke får konvertert til kontakt. Samme knapp er tilgjengelig for å konvertere en kontakt til ansatt.
Slik gjør du det:
- Gå til «Lønn > Ansatte» i hovedmenyen.
- Finn den ansatte og klikk deg inn på de.
- Stå i «Detaljer»-fanen på «Konverter til kontakt» nederst på siden.
- Klikk på «OK» i advarselen du får opp og godkjenn at endringen ikke er mulig å angre.
Får du ikke konvertert til kontakt?
Det betyr at den ansatte er rapportert inn på a-melding eller brukeren har logget inn. Da får du ikke lenger muligheten til å konvertere til kontakt.
Slik løser du det:
- Klikk på fanen «Arbeidsforhold» inne på den ansatte og bla ned til seksjonen «Arbeidsforhold».
- Sett startdato samme som sluttdato, og velg «Arbeidsforholdet skulle aldri ha vært rapportert» som årsak til sluttdato.
- Klikk på «Lagre».
- Opprett den ansatte som kontakt, og send inn a-melding for den gitte perioden med oppdateringer.
Se hvordan du lager ny kontakt her.