Hva er et årsregnskap?
Et årsregnskap er en oversikt over en virksomhets resultat eller økonomiske stilling etter et regnskapsår, og er en virksomhets offentlige regnskap. Årsregnskapet skal gi god informasjon til myndigheter, eiere, investorer, arbeidssøkere og andre med interesser i bedriften. Et årsregnskap består av resultat, balanse, kontantoppstilling og noter. Sammen skal denne informasjonen gi et bilde av bedriftens resultat, utvikling og risiko etter et regnskapsår.
Les mer om årsregnskap her.
I denne artikkelen viser vi eksempler på de ulike delene av årsregnskapet i Tripletex, med en enkel beskrivelse av hver del og hva du skal gjøre.
Resultat og balanse
Under "Resultat” finner du en oversikt over det regnskapsmessige resultatet. Dette sendes til Regnskapsregisteret som en del av årsregnskapet.
Her finner du også en oversikt over balansepostene i regnskapet under “Balanse”. Disse tallene sendes også til Regnskapsregisteret som en del av årsregnskapet.
Hvis du ønsker å hente inn tall for 2021, må dette legges inn manuelt hvis du ikke har ført regnskapet i Tripletex i 2021. Ønsker du at resultattall for 2021 skal vises her, gå til:
- Regnskap > Årsregnskap > Regnskapsoversikt
- Trykk på "Årsregnskap 2021" og velg fanen "Historisk balanse"
- Legg inn verdier på resultatkonti i desember. Da vil tallene vises i dette steget i årsoppgjørmodulen.
Under ser du et eksempel på regnskapsmessig resultat. Skroll ned for å se et eksempel på balanse.
Under ser du et eksempel på balanse:
Noter
Her velger du de notene som er aktuelle for ditt regnskap. Notene vises under valget "Aktuelle noter". Opplysninger hentes fra regnskapet, og du kan åpne hver enkelt note for å registrere tilleggsinformasjon.
Notene som er tilgjengelig i årsoppgjørsmodulen i Tripletex er alle de notene som det er teknisk mulig å sende inn til Regnskapsregisteret via Altinn.
Kontroll
I steget "Kontroll" kan du kontrollere regnskapet. Du kan også skrive ut resultatet, balansen og notene.
Innsending
Nå er årsregnskapet med noter klar for innsending til Regnskapsregisteret. Hvis det er noe feil med årsregnskapet, får du et varsel om dette med mulig årsak.
1. Fyll feltene med korrekt informasjon
2. Klikk på de bryterne som er aktuelle for ditt selskap
3. Logg inn i Altinn og send inn
For å sende inn, må du ha lagt til Tripletex som datasystem i Altinn. Du kan lese mer om hvordan dette gjøres her. Har du ikke lønn i Tripletex (lønnsmodulen), kan du legge inn Altinn ID via "Regnskap > Innstillinger og ruten "Altinn".
Husk å kontrollere opplysningene i Altinn etter innsending.