For inntektsåret 2022 skal Aksjeselskap levere skattemelding og næringsopplysninger på den nye digitale plattformen på Skatteetaten.no. Det betyr at RF-skjemaer (med næringsoppgave og tilleggsopplysninger) fases ut. Nå skal du i stedet levere en enklere temabasert oppstilling av skattemeldingen og næringsspesifikasjon.
Digitalt kurs for årsoppgjør for AS
Årsoppgjør i Tripletex støtter kun denne nye måten å levere skattemelding på.
Årsoppgjøret finner du under menyvalg “Årsoppgjør” i hovedmenyen. Dersom du ikke allerede har aktivert modulen kan du klikke på "Kjøp tjeneste" øverst på siden for å få tilgang til alle funksjonene:
- Klargjøring
- Skattemelding
- Årsregnskap
Når Skatteetaten åpner for innsending kan du sende inn årsoppgjøret fra Tripletex.
Det er lurt å starte i god tid i forveien med forberedelser før innsending. Det er viktig at grunnlaget er riktig, slik at årsoppgjøret går greit og er basert på riktige tall og verdier.
Dashboard
Det første steget som møter deg når du starter årsoppgjøret i Tripletex er dashbordet.
Her får du en oversikt over de ulike delene av årsoppgjøret. I dag er det klargjøring til årsoppgjøret og skattemeldingen som er klart. I løpet av våren finner du årsregnskap som en del av årsoppgjøret.
Klargjøring
Om selskapet
På dette steget finner du informasjon om selskapet.
Du kan hente korrekt informasjon fra Brønnøysundregisteret. Klikk på “Last ned ny versjon fra Brønnøysundregistrene” for å oppdatere informasjon.
Forberedelser
Før du skal i gang med årsoppgjøret er det viktig at du har avsluttet regnskapet.
Sjekklisten minner deg på de viktigste tingene du bør sjekke og avstemme før du går løs på årsoppgjøret.
Les mer om forberedelser til årsoppgjør her
Hva skal rapporteres?
Årsoppgjør i Tripletex baserer seg på det du har ført i regnskapet og hvilke konto du har brukt. Systemet kan derfor lese de fleste tilleggsopplysningene du skal sende inn til Skatteetaten.
På dette steget kan du se hvilke opplysninger som kan innrapporteres. Tripletex har automatisk huket av for feltene hvor det finnes føringer på de oppgitte kontogruppene som må innrapporteres.
Har du føringer på kontoene for eiendeler eller varelager, huker vi automatisk av for dette slik at vi sørger for at du sender inn all nødvendig informasjon.
Ønsker du å rapportere inn mer informasjon som ikke automatisk er hentet fra systemet, må dette hukes av for manuelt på denne siden.