Ny mva-melding fra 01.01.2022
Fra 1. januar 2022 ble det innført en ny og mer detaljert Mva-melding. Hovedformålet med ny Mva-melding er å forenkle overføringen av informasjon fra regnskapssystemet til avgiftsmyndighetene.
Blant de største endringene kan nevnes at den nye Mva-meldingen bygges og settes opp etter Mva-koder, ikke poster/kontoer slik det er i dag. Disse kodene er basert på SAF-T-standarden. Antallet poster øker fra dagens 19 til 31.
I tillegg vil man gå bort fra den gamle innloggingen til Altinn. Fra og med første termin for 2022 skal du logge deg inn og sende Mva-melding via ID-porten. Du kan lese mer om dette på Skatteetatens egne sider her.
Nytt i mva-meldingen
Fra 2022 vil utgående mva (mva å betale) vises i pluss og inngående mva (fradrag) vil vises i minus satser.
Det vil også som nevnt komme flere mva-koder. Dette fordi man fra 2022 må spesifisere noe mer enn tidligere.
1. Tap på krav (vil være tilgjengelig for alle mva-registrerte)
2. Uttak (vil få en mva-innstilling for å aktivere)*
3. Justering (vil få en mva-innstilling for å aktivere)
4. Tilbakeføring (vil få en mva-innstilling for å aktivere)
*Kunder som allerede har tatt i bruk en inntektskonto må opprette ny regnskapskonto for å registrere ny mva-kode på kontoen.
Kunder med ny Tripletex-konto (fra 2022) må opprette en ny regnskapskonto for å kunne føre med dato før 01.01.22.
Øreavrunding:
Rapporteres med hele tall og avrunder alltid mot null. Eventuelle differanse summeres og føres mot øreavrundingskontoen i systemet.
1. Mva-innstillinger
- Gå til "Regnskap>Innstillinger".
- Velg fanen "Mva-innstillinger".
Her kan du definere mva-innstillinger:
- Aktivere/deaktivere ulike mva-koder
- Legge inn "Mva-status" - er du registrert i Merverdiavgiftsregistret, søker om opptak eller ikke registrert?
- Velge periode for innrapportering av mva
- Grunnlaget for en mva-melding er avhengig av bokførte bilag i perioden.
For at føringene skal komme med i mva-meldingen må du bruke riktig mva-kode. - Mva-kodene avgjør plassering i mva-meldingen.
- I seksjonen "Mva-koder" under "Regnskap>Innstillinger>Mva-innstillinger" finner du alle mva-koder.
Les mer om våre systemdefinerte mva-koder og hvordan de påvirker mva-meldingen her
Føring direkte på balansekontoene (2700-2739) har ingen effekt på mva-meldingen.
Godkjenne bankavstemming
Har du aktivert "Krever avstemming” for en eller flere bankkonto må alle disse avstemmes før du kan opprette mva-meldingen.
Du kan sjekke hvilken regnskapskonto som krever avstemming ved å gå til:
- Gå til "Regnskap>Kontoplan".
- Klikk på regnskapskonto navn som står i blått.
- Klikk på fanen "Detaljer".
Avviksmelding
Hvis du ikke godkjenner bankavstemming:
- Du vil da få avviksmelding i mva-meldingen og vil ikke kunne opprette mva-melding.
- Klikk på "Gå til bankavstemming" for å komme direkte til bankavstemmingen som mangler å bli godkjent.
Det finnes bilag i perioden som ikke er ført:
- Har du ikke fullført bokføringen av bilag i en periode vil du få varsel om at det finnes bilag i perioden som ikke er ført.
- Klikk på linken “Gå til ikke bokførte bilag” og håndtere den/de bilagene det gjelder for den aktuelle perioden.
Her kan du enten velge å markere for å sende til hovedbok eller slette bilaget.
Husk at perioden vil være låst for posteringer når mva-meldingen er opprettet.
2. Innlogging til Skatteetaten
- Gå til "Regnskap>Mva-melding".
- Velg riktig periode.
- Klikk på "Logg inn med ID-porten".
4. Velg hvordan du ønsker å logge inn.
Rettigheter for å sende inn for bedriften settes opp i Altinn.
Les mer om roller i Altinn her
3. Opprette mva-melding
- Gå til "Regnskap>Mva-melding".
- Velg korrekt periode for rapportering.
- Klikk på "Opprett mva-melding og lås periode".
- Mva-meldingen vil da bli opprettet og regnskapsperioden vil bli låst for videre føringer.
For å opprette mva-melding krever det:
- Godkjent bankavstemming for alle regnskapskontoer som er registrert som "Bankkonto".
Mva-oppgaven
Når mva-melding opprettes, vil det også opprettes et bokføringsbilag som flytter mva-beløpene fra de ulike mva-kontoene til oppgjørskonto for mva.
For å se bilaget kan du velge "Mva-spesifikasjon med posteringer".
Her finner du sammenstillingen du ser før du opprettet oppgaven.
Påfølgende sider viser
- spesifikasjoner per mva-sats som viser de ulike bilagene som er tilknyttet til mva-postene.
Mangler det bilag eller oppdager du feil?
Du kan reversere oppgaven og gjøre endringer før du oppretter ny oppgave.
Det er altså kun posteringer der en mva-kode er valgt som danner grunnlaget for mva-meldingen. Regnskapet låses for mva-posteringer når mva-meldingen opprettes.
Når oppgaven er opprettet og du har kontrollert grunnlaget kan du sende inn mva-meldingen til Skatteetaten.
Merknad på mva-melding
I den nye mva-meldingen skal du ved avvik og spesielle tilfeller benytte merknader per linje, eller merknader for hele oppgaven.
- Du finner en oversikt over standard kommentarer som fortrinnsvis skal benyttes inne på "Regnskap>Mva-melding", seksjonen "Merknad for mva-melding".
- Bruker du egendefinert tekst, vil meldingen behandles manuelt av saksbehandler i Skatteetaten.
3. Oversikt over merknader finner du ved å klikke på "Legg til merknad for mva-melding +".
4. Sende mva-melding
Før du sender inn kan det være greit å ta en titt på det grunnlaget som fremkommer i oversikten.
I avsnitt to kan du få en foreløpig oversikt over det som innrapporteres, og om man har avgift til gode eller avgift å betale.
1. Klikk på beløpene i blått for å komme til "Kontospesifikasjon".
2. Klikk på bilagsnummer i blått dersom det er opprettet bilag som er ført med feil mva-kode.
3. Du vil da kunne reversere bilaget, foreta nødvendige korreksjoner og "Lagre".
4. Deretter kan du gå videre med å sende inn.
Tilleggsoppgave/korreksjonsoppgave
Det er ikke mulig å levere inn en tilleggsoppgave ved behov for endringer på den leverte mva-melding.
1. Du må reversere den opprettede/innleverte oppgaven dersom du ønsker å gjøre endringer.
2. Deretter opprette og levere ny mva-melding.
Returmelding/kvittering
Leveringstatus og betalingsdetaljer vil vises etter at mva-meldingen er sendt til Skatteetaten.
5. Betale mva-melding
Dersom du har bankintegrasjon via AutoPay kan du betale via knappen "Registrer betaling".
Har du ikke bankintegrasjon, foretar du betalingen direkte i nettbanken.
- Klikk på knappen "Registrer betaling".
- Velg manuell betalingsform.
- Les mer om betalingstyper her.
- Velg riktig betalingsdato og beløpet.
Har du avgift til gode?
- Registrer tilbakebetalingen som nettbank med korrekt dato.
7. Laste ned / skrive ut mva-bilaget
- Klikk på "Last ned PDF" for å laste ned eller skrive ut mva-bilaget etter at du har opprettet mva-melding.
- Deretter velg hva du ønsker å laste ned.
For hele mva-spesifikasjonen klikker du på "Mva-spesifikasjon med posteringer".
På "MVA-meldingen" er det summer per post i tillegg til informasjon om tidspunkt, hvem som har levert mva-meldingen og arkivreferanse. Oppgaven lastes ned automatisk.
Hvilke alternativer for utskrift evt nedlasting via pdf, avhenger av nettleser. Eksempel her er i Chrome.
8. Reverser mva-melding
Feiler innsendingen til Skatteetaten eller du ønsker å gjenåpne perioden for flere posteringer?
- Gå til "Regnskap>Mva-melding".
- Velg terminen du ønsker å korrigere for.
- Klikk på "Flere valg".
- Velg "Reverser mva-melding".
- Foreta nødvendige korreksjoner, deretter send og opprett ny mva-melding.
En av grunnene til feilmelding kan være manglende tilganger i Altinn (tilgang til å levere mva-melding for selskapet).
Les mer om roller i Altinn her
Når du reverserer en oppgave, lages det en helt ny oppgave som nuller ut den forrige.
Velger du “Slett”, fjernes kun bilaget som ble laget.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan registrerer jeg en tilleggsoppgave for mva?
I den nye mva-meldingen er det ikke mulig å levere en tilleggsmelding.
Er det behov for å gjøre endringer i mva-meldingen:
1. Gå til mva-meldingen du ønsker å korrigere.
2. Klikk på "Flere valg".
3. Velg "Reverser mva-melding".
4. Foreta nødvendige korreksjoner.
5. Send inn a-melding på nytt.
Den nye mva-meldingen vil da erstatte den gamle.