En Integrasjon er en kobling mellom et eller flere systemer. En integrasjon lar deg koble et system eller verktøy du allerede bruker, sammen med Tripletex.
API står for Application Programming Interface, og er en kode som brukes for å utveksle data mellom to forskjellige systemer eller apper. Du bruker altså API'et for å lage en integrasjon. Du kan opprette to typer brukernøkler (integrasjonsnøkler):
Hva er en brukernøkkel?
En brukernøkkel, også kjent som API-nøkkel, er et unikt kodeord som brukes for å sette opp integrasjon mot et annet system.
- Brukernøkkel for sluttbruker
- Regnskapskontorets brukernøkkel
En brukernøkkel kan opprettes mot en ansatt eller en kontakt i selskapet.
Ønsker du å sette opp automatisk integrasjon. Finner du dette under punktet “Integrasjoner” i hovedmenyen inne i Tripletex. Her vises de integrasjonene hvor brukernøkkelen settes automatisk opp for deg.
Er du regnskapsfører?
Les mer om hvordan du skal opprette en brukernøkkel for regnskapskontoret her
1. Aktivere Integrasjoner
1. Bestill tilleggstjenesten "Integrasjoner" via "Selskap>Mitt abonnement (evnt. Vår kundeside)".
Dette gjøres av en konto- eller brukeradministrator i selskapet.
Tjenesten er tilgjengelig for pakken Smart og oppover.
2. Les gjennom vilkårene og klikk på "Aktiver".
2. Opprett brukernøkkel
En nøkkel kan til enhver tid kun ha samme eller mindre tilgang til systemet enn det brukeren man oppretter nøkkelen på har.
Om du oppretter en nøkkel på en ansatt med tilgang til kun å logge på og føre timer vil du ikke kunne opprette en nøkkel som kan gjøre noe mer enn dette på vedkommendes ansattkort.
1. Gå til ansatt ("Selskap>Ansatte>Velg ansatt") eller kontakt ("Kunde>Kontakter>Velg kontakt").
2. Klikk på fanen "API-tilgang".
3. Klikk på "Ny nøkkel".
4. Fyll ut nødvendige felt.
Applikasjon
I dette feltet skal du velge applikasjonen som du ønsker å ha en integrasjon opp mot i listen.
Finner du ikke applikasjonen i listen?
Du kan huke på “Tilpasset oppsett” og skrive applikasjonsnavnet manuelt.
Dette navnet får du av integrasjonspartner eller integrasjonsutvikler i programmet du ønsker å integrere opp mot.
Tilpasset oppsett
Deretter markerer du for “Tilpasset oppsett”.
Her kan du velge tilgangene som integrasjonen skal ha.
- “Alle tilganger” gir integrasjonen tilgang til alle tilganger. Manglende tilganger som selve brukeren som nøkkelen opprettes på, vil være låst og utilgjengelig for endring. De kan heller ikke legges til med mindre de tilgangene blir delegert til den ansatte/kontakten det gjelder.
-
“Gi brukernøkkel denne brukerens tilganger” kopierer tilgangene fra brukeren du oppretter nøkkel på.
-
“Bestem selv” vil da ikke gi noen tilganger til integrasjonen enda, og du må selv redigere tilgangene på nøkkelen under fanen API-tilgang ved å klikke på applikasjonsnavnet i blått.
Applikasjonsnavn
Dette feltet dukker opp når du har huket på “Tilpasset oppsett”.
I dette feltet kan du skrive det samme som står under “Applikasjon” som valg i nedtrekksmenyen.
Gi nøkkelen et navn
Her velger du hva applikasjonen skal hete i brukernøkkeloversikten under fanen API-tilgang.
Eksempel:
5. Klikk på "Opprett nøkkel"
Brukernøkkel (Employee token)
6. Du vil nå få opp en ny dialogboks med en unik nøkkel.
Dette er brukernøkkel, også kjent som "Employee token".
Nøkkelen vises kun en gang. Du er selv ansvarlig for å ta vare på denne nøkkelen.
Vi anbefaler å kopiere nøkkelen og sende den til deg selv på e-post.
Nøkkelen du får kan avvike i format fra den du ser på skjermbilde under.
7. Når du har lagret nøkkelen et trygt sted kan du trykke på "OK".
Applikasjonen vil nå dukke opp i oversikten over API brukernøkler.
Da er koblingen opp mot integrasjonen satt opp i Tripletex!
Følg da nødvendige steg hos integrasjonspartner for å fullføre oppsettet der også.
Ofte stilte spørsmål
Hvor finner jeg brukernøkkel tilganger?
- Under kolonnen “Nøkkel” vil du finne applikasjonsnavnet i blått.
Klikk på applikasjonsnavnet. - Du vil da bli tatt videre for tilgangsstyringen for nøkkelen der du kan legge til/fjerne tilganger.
Brukernøkkelen kan ikke ha mer/mindre tilganger enn tilgangene til brukeren det er opprettet på.
Jeg har glemt/mistet brukernøkkelen, hva gjør jeg?
Finn ansatt- eller kontaktkortet nøkkelen ligger på.
- Klikk på fanen "API-tilgang".
- Klikk på "Gjenopprett nøkkel".
- Nå vil du få opp en ny nøkkel som erstatter den gamle.
Sørg for å lagre den nye brukernøkkelen et trygt sted. - Legg inn den nye brukernøkkelen i integrasjonen.