I denne artikkelen vil vi gå gjennom disse punktene:
- Produktinnstillinger
- Hvordan opprette nytt produkt
- Lagerbeholdning og lagerrapport
Før du tar i bruk produkt anbefaler vi at du tar stilling til om du trenger funksjonalitet som krever tilleggsmodulen “Logistikk”.
Les mer om lager og logistikk her
Lager og logistikk kan aktiveres med en gratis prøveperiode under “Mitt abonnement”.
Steg 1: Produktinnstillinger
Produktinnstillinger definerer hvordan nye produkt skal bli behandlet.
- Gå til “Produkt>Innstillinger”.
- Tilpass innstillingene etter behov.
- Se funskjonsoversikt under.
Funksjonsoversikt:
Flere lager
Denne funksjonen gir tilgang til å opprette flere lagre.
Produktets innkjøpspris oppdateres ved registrering av nye ordrelinjer
Innkjøpsprisen på produktet oppdateres automatisk, slik at en eventuell endring i innkjøpspris på innkommende bilag (for eksempel registrering av leverandørfaktura) eller utgående ordre, vil oppdatere det som står i feltet “Innkjøpspris” på “Produktdetaljer”.
Produktenhet
I denne fanen vil du finne en oversikt over standardenheter i systemer.
Du kan opprette og endre produktenheter.
- Klikk på “Ny produktenhet” for å opprette et nytt produktenhet. Her vil du kune søke i tilgjengelige forhåndsdefinerte enheter.
- Alle enhetene som er tilgjengelig har en tilknyttet “Commoncode” som er påkrevd ved EHF.
- Disse kan ikke endres.
Les mer om hva Commoncode er her
Navn og forkortelse
Disse endres etter eget ønske.
Vi anbefaler at dette ikke fraviker fra det originale navnet ettersom systemer som mottar EHF vil kunne lese “Commoncode” og således bruke denne til å avgjøre produktenheten.
Eksempel:
LH = Labour Hour (Arbeidstime)
Hvorfor burde jeg ikke endre forkortelse?
Endring av forkortelse kan føre til uheldig situasjon ved utsendelse av EHF. Regnskapssystemet til kunden som mottar EHF-fakturaen vil ikke kunne tolke produktenheten korrekt.
Det er ikke være mulig å slette eksisterende enheter dersom enheten allerede er brukt på et produkt. For å kunne slette enheten må man først endre på alle produkter som er tilknyttet den aktuelle enheten.
Steg 2: Hvordan opprette nytt produkt
- Fyll inn alle nødvendige felt.
I bilde under er nødvendige felt markert med gult.
2. Avgjør om produktet skal være lagervare eller ikke. Dette vil være aktivert på som standard.
Hva er lagervare?
Lagervare definerer om produktet skal ha en lagerbeholdning og påvirke lageret.
Oppdatering av lager gjøres ved å foreta en lagerkorreksjon. Du vil da kunne se antall tilgjengelige produkter på lager under “Nåværende beholdning”.
Funksjonsoversikt:
Inntektskonto
Definer ønsket inntektskonto.
“Bruk standardkonto for ordrelinjer” vil være valgt som standard. Du finner standardkonto for odrelinjer under “Regnskap>Innstillinger>Regnskapsregler, bla ned til seksjonen “Konteringsregler”.
Standard konto vil da følge konteringsregelen basert på mva-satsen.
Les mer om Produktregnskap her
Produktregnskap krever minimum “Smart-pakke”.
Prisinformasjon
Innkjøpspris og kostnader legges inn manuelt.
Kostnader kan være for eksempel toll eller frakt.
Feltene “Kostnader/kostnader i%” og “Avanse/Avanse %” viser utregning av fortjeneste på produktet.
Valuta
Det er kun mulig å registrere innkjøps pris i norske kroner (NOK). Feltet for “Valuta” angir utsalgsprisen i valgt valuta.
Avviker produktets valuta (Valuta definert i “Produktdetaljer”) fra ordrens valuta (Valuta definert i Ordrelinjer inne på ønsket ordre), så vil ikke produktets utsalgspris omregnes til ordrens valuta.
Du må da fylle beløpet manuelt inn i ordren.
Leverandører
Denne seksjonen vil dukke opp som valg etter at du har opprettet produktet.
Systemet vil ved opprettelse av produktet, automatisk registrerere det som et videresalgsprodukt.
Ved å ha et videresalgsprodukt kan du knytte flere leverandører til produktet.
Du legger inn informasjon om leverandør og enhetspris her.
Alle kjøp du har gjort fra de ulike leverandørene på dette produktet knyttes til samme videresalgsprodukt.
Koblingen til produktet som er opprettet er altså et universalt produkt som velges når du skal selge det videre.
Her kan du enten beholde produktets navn/produktnummer eller legge inn leverandørens informasjon dersom det fravirker fra ens egne “Produktdetaljer”.
Steg 3: Lagerbeholdning og lagerrapport
Lagerbeholdning
I denne fanen vil du kunne se oversikt over bevegelser i perioden som er valgt øverst for gjeldende produkt.
Lagerrapport
I denne fanen vil du kunne se bevegelser av lagerbeholdningen og den totale verdien for dette produktet i valgt periode.
- Marker for “Tillat redigering” for å gjøre endringer på innkjøpspris.
- Velg funksjonen “Oppdater innkjøpspris fra produkt”.
Ofte stilte spørsmål
Hvorfor endrer ikke mva-satsen seg på produktet når jeg endrer mva-satsen på regnskapskontoen?
- Gå til "Regnskap>Kontoplan".
- Klikk på regnskapskontoen det gjelder.
- Er det huket på "Mva-låst"?
- Denne funksjonen gjør at det ikke er mulig å velge andre mva-koder annen enn den som er definert inne på regnskapskontoen.
Sørg for at denne haken ikke er på. - Dersom feltet for "Mva-låst" er grått og ikke mulig å endre på:
- Opprett en kopi av regnskapskontoen og sett den gamle regnskapskontoen som "Inaktiv".
Endre regnskapskonto nummer dersom du ønsker å gi samme nummer til kopien.
- Denne funksjonen gjør at det ikke er mulig å velge andre mva-koder annen enn den som er definert inne på regnskapskontoen.
Hvordan registerer jeg kjøp av produkter?
Et kjøp av produkter registrereres via "Bilag>Nytt bilag". Velg enten Enkel føring eller Detaljert føring.
Les mer om enkel føring av leverandørfaktura
Les mer om detaljert føring av leverandørfaktura
Har du et bilag i bilagsmottaket ("Bilag>Bilagsmottak") kan du registrere produktet ved å klikke på Enkel eller Detaljert føring på bilaget det gjelder.
Hvordan tar jeg ut en rapport som viser dekningsbidrag per salg?
Vi har ikke noen rapport som støtter dette, men dersom du går til "Produkt>Salg per produkt" vil du kunne se totalen for produktet.
Hvordan tar jeg ut prisliste?
- Gå til "Produkt>Produkter".
- Klikk på "Vis den gamle siden" øverst til høyre.
3. Klikk på last ned-ikonet øverst til høyre og velg "Last ned XLS-fil (Excel).
4. Åpne opp dokumentet i Excel, og foreta nødvendige endringer.