Hva er avdelingsregnskap?
Avdelingsregnskap gjør at du kan fordele kostnader og inntekter på ulike avdelinger for inn- og utgående bilag, manuelle bilag og lønnsbilag. I tillegg får du en egen resultatrapport per avdeling, og mulighet til å filtrere på avdelinger i øvrige regnskapsrapporter.
Aktiver «Avdelingsregnskap» for å kunne bruke og fordele kostnader og inntekter på avdelinger.
Slik gjør du det:
- Gå til Regnskap > Innstillinger i hovedmenyen.
- Velg fanen «Regnskapsregler» og se på seksjonen «Moduler»
- Huk av «Avdelingsregnskap».
- Klikk deretter på «Lagre».
Hva gjør innstillingen «Mva skal posteres per avdeling»?
Denne innstillingen kan hukes på dersom du ønsker at mva-posteringen (27XX-posteringene) skal filtreres på saldobalansen per avdeling. Du kan på bakgrunn av dette opprette manuelle mva-meldinger i Altinn.
Mva-meldingen i Tripletex er på selskapsnivå og føres overordnet og uten avdeling.