I hovedmenyen under Regnskap finner du valget «Budsjetter». Her har du mulighet til å legge inn budsjett på flere nivåer. Det er mulig å legge inn budsjett på:
- Selskap
- Avdeling
- Prosjekt
- Ansatte
- Produkter
Budsjett er ikke tilgjengelig med pakken Basis.
Slik oppretter du et budsjett:
- Gå til Regnskap > Budsjetter i hovedmenyen. Velg hvilken type budsjett du ønsker å opprette.
- Velg periode og type budsjett øverst på siden.
- Velg regnskapskonto og legg inn alle tallene med positivt fortegn. Ønsker du å fordele totalbeløpet over alle månedene? Trykk på «Fordel» ved kolonnen du legger inn totalbeløpet.
- Sørg for å Lagre underveis.
Det er ikke mulig å legge inn kun ett totalbeløp for hele året.
Etter at budsjettet er opprettet, kan du sammenligne resultatet med for eksempel selskapsbudsjettet i resultatrapporten.
Slik gjør du det:
- Gå til Regnskap > Resultatrapporter og velg «Resultatrapport».
- Trykk på «Flere valg» øverst på siden.
- Velg for eksempel «Selskap» i feltet «Budsjett». Da kan du sammenligne resultat med selskapsbudsjettet.
Vil du lære mer?
Hvordan kopierer jeg budsjettet til neste regnskapsår?
Hvordan slår jeg sammen avdelingsbudsjetter til et selskapsbudsjett?