Her beskriver vi ulike løsninger for hvordan du kan slette en ansatt ut ifra de vanligste scenarioene. Velg fremgangsmåten du vil lese mer om under.
Den ansatte ble opprettet ved et uhell og skal slettes
Har du opprettet en ansatt ved et uhell? Om den ansatte ikke har logget seg inn på brukeren sin eller blitt rapportert på a-melding, kan du slette den ansatte.
Slik gjør du det:
- Gå til Lønn > Ansatte i hovedmenyen.
- Finn den ansatte som er opprettet ved et uhell.
- Velg «Slett».
Får du ikke slettet den ansatte?
Det betyr at den ansatte er rapportert inn på a-melding eller at brukeren har logget seg inn.
Du kan løse det slik:
- Klikk på fanen «Arbeidsforhold» inne på den ansatte og bla ned til seksjonen «Arbeidsforhold».
- Sett startdato samme som sluttdato, og velg «Arbeidsforholdet skulle aldri ha vært rapportert» som årsak til sluttdato.
- Klikk på «Lagre».
- Send inn a-melding for den gitte perioden med oppdateringer.
Les mer om hvordan du lager en kontakt her
Den ansatte regnes som en feil opprettet ansatt, og blir ikke lenger med på lønn eller a-meldinger.
Lurer du på hvorfor en avsluttet ansatt fremdeles vises i a-meldingen? Les mer her.
Den ansatte skulle opprettes som kontakt
Har du opprettet brukeren som ansatt i stedet for kontakt? Konverter den ansatte til kontakt.
Les mer om hvordan du konverterer fra ansatt til kontakt her
Den ansatte jobber ikke hos oss lenger
Jobber ikke den ansatte hos dere lenger? Avslutt arbeidsforholdet deres.
Les mer om hvordan du avslutter arbeidsforholdet til en ansatt her