For å komme i gang med logistikkmodulen anbefaler vi å sette på "Vis hjelperen for oppsett av logistikk". Etterhvert kan du se hvor langt du er kommet i prosessen i “Logistikk - dashbord”, samt aktivere gjennomgangen på nytt om du ønsker.
Produktinnstillinger
Før du oppretter et produkt kan det være greit å ta en titt på “Produktinnstillinger” for å tilpasse til dine behov.
Flere lager
Dette gir tilgang til å opprette flere lagere. F.eks. om du har et butikklager og et fjernlager, eller ønsker kontroll på varebeholdning i en bil der bilen da blir et eget lager.
Lagerlokasjon
Lagerlokasjon vil hjelpe flyten av varer, forenkler plukking, varetelling og varemottak.
Velg nummer for nytt produkt som opprettes
Her setter du inn det neste nummeret du vil at systemet skal foreslå når du oppretter et nytt produkt. Når nummeret er brukt vil systemet automatisk foreslå neste tilgjengelige nummer.
Velg nummer for neste innkjøp
Her setter du inn det neste nummeret du vil at systemet skal foreslå når du oppretter et nytt innkjøp. Når nummeret er brukt vil systemet automatisk foreslå neste tilgjengelige nummer.
Preferanser
Produktets innkjøpspris oppdateres ved registrering av nye ordrelinjer
Innkjøpsprisen på produktet oppdateres automatisk, slik at en eventuell endring i innkjøpspris på innkommende bilag (f.eks reg. av leverandørfaktura) eller utgående ordre, vil oppdatere det som står i feltet innkjøpspris på produktdetaljene.
Vi anbefaler ikke aktivering av denne innstillingen med mindre man bruker/utnytter fordelen med den bevisst.
Sortering av ordrelinjer
Valget her påvirker kun innkjøpsordren.
Fast kommentar på innkjøp
Her kan du legge inn en tekst som automatisk skal foreslås i kommentarfeltet på alle nye innkjøp.
Produktenhet
Her kan man endre navn/forkortelse på eksisterende enheter samt legge til nye.
Produktgrupper
En produktgruppe kan opprettes for å organisere produkter på lageret ditt. Gjelder produkter som er relatert til et felles behov. Eksempel klær som kan innbefatte genser, bukse osv.
Nytt produkt
Fyll inn alle nødvendige felter. Mangler du produktenhet kan du opprette det under "Produkt>Innstillinger>Produktenhet".
Skal produktet representere en tjeneste eller ikke skal påvirke lager/lagerverdi anbefaler vi å fjerne haken for lagervare. Haken for lagervare kan ikke fjernes før lagerbeholdningen er i null.
Når du har opprettet produktet vil du kunne se totalt antall tilgjengelige produkter på lager og evt antall produkter i bestilling.
Inntektskonto
Innstillingen “Bruk standardkonto for ordrelinjer” vil være standard. Mva-satsen under feltet “Prisinformasjon” vil da styre hvilken inntektskonto salg av produktet legges til.
Les gjerne mer om “Produktregnskap" her.
Lagerlokasjon
Om du har aktivert lagerlokasjon kan du velge plassering av produktet. NB Les gjerne mer om lagerlokasjon her før du knytter produktet til lokasjon. Når du velger å opprette lokasjoner må du gjøre en varetelling før man knytter produktet til lokasjonen.
Prisinformasjon
Feltene “Kostnader/Kostnader %” og “Avanse/Avanse %” benyttes for utregning av fortjeneste på produktet.
Innkjøpspris påvirkes av registrert innkjøp evt justering av pris. Kostnader legges inn manuelt, f.eks toll, frakt osv.
Endringer i prisinformasjon vil vises i feltet under.
Valuta
Det er kun mulig å registrere innkjøpspris i NOK, mens feltet for valuta angir utsalgsprisens valuta. Avviker produktets valuta fra ordrens valuta, f.eks produkt i NOK, men ordre i EUR, vil ikke utsalgspris omregnes automatisk, så beløpet må fylles inn manuelt i ordren.
Velger du “Bruk innkjøpspris fra standard leverandørprodukt” vil innkjøpsprisen hentes fra standard leverandør. Kjøper du produktet i valuta vil omregningen bli gjort automatisk etter dagens kurs.
Leverandører
Når du har opprettet produktet vil du få tilgang til feltet "Leverandører”. Systemet vil ved opprettelse av produktet, automatisk registrere det som et videresalgsprodukt. Ved å ha et videresalgsprodukt kan du knytte flere leverandører til produktet.
Det vil da være videresalgsproduktet som velges i ordre og prosjekter når produktet selges videre. Her kan du enten beholde produktets navn/produktnummer eller legge inn leverandørens informasjon dersom det fraviker fra ens egne produktdetaljer.
Legg inn informasjon om leverandør og enhetspris manuelt i produktdetaljer. Har du aktivert produktregnskap, oppdateres produktregnskapet ved å registrere leverandørfaktura for innkjøpet. Registrering av leverandørfaktura vil også koble leverandøren til videresalgsproduktet.
Oppdatering av lagerbeholdning på produktet
Oppdatering av lagerbeholdning må håndteres ved varemottak. Antallet vil da oppdateres i produktdetaljer og på lager.
Produktgrupper
Er en mulighet for å organisere produktene i grupper. Du kan opprette nye produktgrupper via tannhjulet.
Se gjerne egen artikkel om “Produktgrupper”.
Resultatbudsjett og Resultatrapport
Disse vil bli tilgjengelig om du har satt på produktregnskap (Regnskap>Innstillinger>Regnskapsregler).
Lagerbeholdning
En oversikt over bevegelser i perioden som er valgt øverst for gjeldende produkt.
Lagerrapport
I lagerrapporten kan du se bevegelser av lagerbeholdningen og den totale verdien for dette produktet i en valgt periode.
Markerer du “Tillat redigering” kan du gjøre endringer på innkjøpspris. Du kan også velge funksjonen “Oppdater innkjøpspris fra produkt”.