Ordreoversikten viser alle åpne ordre. Har du abonnementsordre (se gjerne egen artikkel om abonnement), vil du også se disse i oversikten.
Filtrering
I ordreoversikten har du ulike filtreringsmuligheter under “Flere valg”.
Eksempelvis kan du sortere på ordredato i stedet for ordrenummer. Har du kategorisert kundene dine ut i fra ulike kriterier, kan du få frem ordre basert på en eller flere av disse. Se gjerne egen artikkel om Kundekategori.
Standard i oversikten er “Åpne ordrer”. Endrer du til “Periode” får du tilgang til en kalenderfunksjon og kan sortere ordre basert på dato, måned, år etc.
Ordrer
Helt til venstre kan du markere en eller flere ordre i oversikten, og deretter velge alternativer fra handlingsknappen helt til høyre.
Ved hver ordre vil du se ikonet for forhåndsvisning. Via øyet etter ordrenummer kan du se en forhåndsvisning av selve ordren, og øyet mellom status og valuta, viser forhåndsvisning av faktura.
Varsler
Videre kan du klikke deg direkte inn på en ordre om du har behov for å gjøre endringer eller tillegg før du fakturerer. Deretter markere ordren og velge “Fakturering”. Er alt i orden får du opp følgende dialogboks når du velger å fakturere en ordre.
Ved f.eks manglende ordrelinjer i en ordre, ikke godkjent abonnementsfaktura, eller “feil” ved en eller flere ordre i forbindelse med samlefaktura, får du varsler i dialogboksen.
Eksempel på varsel ved mangler i forbindelse med samlefaktura.
Ved samlefaktura må ordren det gjelder fjernes fra markeringen ved å gå tilbake til ordreoversikten, korriger og deretter velg fakturering.
Ved markering av flere ordre som ikke er relatert til samlefaktura, får du opp følgende dialogboks. Ved evt feil og mangler markeres det her også med rød informasjonsknapp.
Ordre med feil eller mangler krysses vekk i dialogboksen og du kan fortsette faktureringen. Når faktureringen av de valgte ordrene er ferdig, vil du i oversikten se antall sendte faktura, samt fakturanummer til og fra.