Kunder som har akseptert “Alltid eFaktura” eller sagt "Ja takk til alle" vil kunne motta eFaktura fra din bedrift, da de har godkjent dette i sin nettbank eller vipps.
Dette er en forenkling fra tidligere hvor kunden selv aktiverer hver enkelt leverandør de ønsket å motta eFaktura fra. Med generell aksept vil det nå ikke være nødvendig å inngå enkeltavtaler med hver bedrift.
Denne endringen gjør det enklere for kunder å betale faktura. De vil få alle fakturadetaljer rett i nettbanken eller Vipps, og vil kun behøve å godkjenne der. Ikke minst bidrar dette til at du som leverandør mottar betalinger innen forfall.
Endringen betyr
- Kundene må akseptere “Alltid eFaktura” i sin betalingsflate. Da vil de kunne motta eFaktura fra alle fakturautstedere som tilbyr dette.
- Har kunden akseptert “Alltid eFaktura” kan du som bedrift benytte opplysninger du har på kunden for å søke opp unik eFaktura-adresse på kunden og sende ut eFaktura allerede fra første faktura. Se gjerne under hvilken kontaktinformasjon som behøves.
- Tidligere inngåtte eFaktura-avtaler fungerer som før frem til 15. mai 2022. Nye avtaler vil kreve generell aksept. Dersom kunden trekker tilbake samtykket om “Alltid eFaktura” etter 15. mai 2022, vil alle eFakturaer stoppes.
Dette trenger du for å sende eFaktura
- Mottaker av faktura må ha akseptert "Alltid eFaktura"
- Nødvendig kontaktinformasjon tilgjengelig på kunden. Det er behov for en kombinasjon av primær- og sekundærinformasjon på mottaker. Eksempelvis to primær, en primær og en sekundær, eller tre sekundær.
- Primær (telefonnummer, epost)
- Sekundær (postkode, deler av avdresse, deler av navn)
Her kan du lese mer om endringen.