Under “Lønn>Innstillinger” setter man opp parametre for hvordan lønn skal håndteres i Tripletex. Innstillingene er globale, dvs. det gjelder for alle ansatte i bedriften.
Globale innstillinger
Stardato for lønnsutbetaling: I utgangspunktet trenger man ikke sette stardato for lønnskjøring. Dato her har kun betydning dersom man ønsker at føring mot lønn ikke skal skje før en viss dato.
Lønn utbetales forskuddsmessig: Aktiverer man denne vil perioden som velges automatisk være inneværende måned når man velger “Ny lønnsutbetaling”.
Beregningsmetode for arbeidsgiveravgift: som standard. Har man en annen beregningsmetode, endres dette før man begynner å kjøre lønn.
Måned med halv skatt, utbetaling av feriepenger, Feriemåned og lønnskorreksjon: Valgene tilpasses gjerne bedriftens feriemåned, men kan endres underveis . Velger man “(ikke valgt”), kan utbetaling av feriepenger og ev. korreksjon av utbetaling av feriepenger styres manuelt på den/de ansattes utbetaling.
Aktiver pensjonsrapportering: Denne gir deg mulighet til å laste ned en fil for innrapportering av lønnsdata til pensjonskasser. Dette gjelder spesielt om man har ansatte med timelønn og man må informere pensjonskassene om hvor mye de ansatte jobber hver måned. Se egen artikkel om Pensjonsrapportering.
Velger man Kun bokførte reiseregninger/ansattutlegg legges til lønnsutbetaling vil det være et krav at man oppretter bilag for hvert ansattutlegg og reiseregning. I detaljer på f.eks en reiseregning velger man opprett bilag. Om denne innstillingen ikke er aktivert vil det bli opprettet bilag ifm. lønnskjøringen.
Sending av lønnsslipper: Se gjerne egen artikkel.
Pensjonsinnretninger
Her legger man inn de pensjonsinnretningene som det er inngått tjenestepensjonsavtale med. Les gjerne mer om Pensjonsinnretning.
Ferie: Standard oppsett fra Tripletex er 25 feriedager. Har man f.eks 21 dager som standard i bedriften, endres dette her (husk da å endre sats feriepenger). Har enkelte ansatte antall feriedager utover det som er standard i bedriften, kan man legge dette inn på den enkeltes arbeidsforhold.
Det samme gjelder Normaltid. Oppdateres i henhold til standard i bedriften. Har man ansatte med annen normaltid enn standard for bedriften, legges det inn i arbeidsforholdet på den enkelte.
Ønsker man å ta med informasjon om lønn kjørt fra et tidligere lønnssystem kjørt inneværende år, kan man herfra velge å opprette et historisk lønnsbilag. Se gjerne artikkel og video om emnet. Historiske lønnsbilag må evt opprettes før man legger inn startdato for lønnsutbetaling.
Id og passord for integrasjon mot Altinn legges inn her. Viktig at dette er satt opp korrekt i henhold til veiledning gitt i hjelpedokumentasjon.
Husk å lagre ved endringer.
Finn svaret på spørsmålet ditt her!
Hvordan legger jeg til grunnlag for prosentberegning på lønnsart?
Grunnlag for prosentberegning defineres på lønnsart. Du kan gå til Lønnsinnstillinger, klikke på fanen "Lønnsarter" og klikke deg inn på lønnsarten det gjelder.
Bla ned lenger på siden til du ser rubrikken "Lønnsinnstillinger".
Nederst på denne rubrikken finner du "Lønnsberegning". Som standard står den som "Manuell".
Klikk på nedtrekksmenyen og velg "Prosentberegning".
Rubrikken "Grunnlag for prosentberegning" vil dukke opp. Her skal du definere lønnsartene som gir grunnlag for prosentberegningen.