Status | Hva det betyr |
Til godkjenning | Betalingen er ikke godkjent. Huk av og trykk Godkjenn på toppen av listen. |
Godkjent |
Betalingen er godkjent (f.eks med SMS-kode), og er ikke sendt til banken. Huk av og trykk godkjenn på toppen av listen for å godkjenne og sende til banken. |
Sendt til banken (0/1) | Det kan være noe feil på oppsettet i AutoPay. Sjekk om betalingene er kommet frem til banken Har ikke betalingene kommet frem til banken, kontakt Support så kan de sjekke avtalen din i AutoPay. |
Sendt til banken (1/1) | Betalingen er sendt til banken. |
Mottatt av banken | Betalingen er mottatt i banken. Man skal kunne se den i sin forfallsliste eller godkjenningsliste i banken. |
Akseptert av banken | Denne statusen betyr vanligvis at banken har sjekket at betalingen er i orden, evt at ettergodkjenning er gjennomført. Vær oppmerksom på at denne statusen ikke er vanlig i alle banker, og hvis man ikke får den, betyr ikke det nødvendigvis at det er noe feil. |
Betalt | Betalingen er ferdig og betalt og det har kommet returmelding fra banken at alt er i orden. |
Avvist |
Betalingen er avvist av banken. Trykk der det står "melding" for å se grunnen. Det er vanligvis banken som avviser. Her må man evt kontakte banken for mer informasjon. Se gjerne lengre ned i artikkelen for noen av e mest vanlige feilmeldingene. |
Husk at alle betalinger må gå gjennom hele godkjenningsløpet for å sendes til banken.
Ligger denne på toppen av betalingslisten, har ikke betalingen(e) gått gjennom hele godkjenningsløpet, eller man har fått en feilmelding på veien. Trykk Godkjenn for å fullføre.
Vanlige feilmeldinger/grunner til at betalinger blir avvist
Trykk på der det står ‘melding fra banken’ for å se hva feilmeldingen sier.
NARR - No agreement returned from database
Ved denne feilmeldingen, så betyr det som regel at det ikke er satt opp noen avtale i banken. Kontakt banken og spør om avtalen er aktivert i bank.
AC02 - Debtor account number invalid or missing; Forklaring: Betalers konto er ugyldig eller mangler
Får du denne feilmeldingen bør du sjekke om det er lagt inn korrekt informasjon som kundenummer osv. i Tripletex, tilsvarende som det du har mottatt fra banken.
BE06 - ; Forklaring: Angitt sluttkunde er ukjent for tilhørende National Bankkode eller finnes ikke lenger i deres register
Sjekk hva som er korrekt kundenummer i bank, og hva som er registrert i Tripletex.
RR09 - Structured creditor reference invalid or missing; Forklaring: KID kode er ugyldig eller mangler
Denne får man gjerne fordi man legger inn feil KID-nummer, eller at man har lagt inn en melding i meldingsfeltet med bare tall.
NB. Skal det som står i meldingsfeltet oppfattes som en melding og ikke et KID-nummer, må meldingen inneholde minst 1 tegn som ikke er et tall.
Angitt filformat støttes ikke av noen av bankavtalens tjenester
Her må man selv sjekke at det er bestilt riktig i banken. Dette betyr gjerne at man eksempelvis prøver å betale, men det er da ikke bestilt mulighet for betaling/remittering på den aktuelle kontoen.
NARR - Creditor Account requires OCR/StructuredCreditorReference
Mottaker har tvungen KID, og det er ikke lagt inn KID-nummer i betalingsfeltet.
AG08 - Invalid Division ID
Kontakt banken for å sjekke at avtalen er satt opp riktig.
PaymentBatchEventCommentEnum.PaymentSentToBank
Sjekk at AutoPay avtalen deres har riktig kundenummer
Opplasting ikke tillat. Alle betalere må tilhøre samme firma
Kontakt Tripletex Support for oppdatering av informasjon i AutoPay.
Andre meldinger som kan dukke opp i forbindelse med godkjenning av betalinger med AutoPay
Varsler om ny kreditor ved første gangs betaling
Hvis det er første gang du betaler med AutoPay til en spesifikk konto, vil du få et varsel (se eksempel nedenfor) om ‘Ny kreditor’. Her må du se gjennom at det er riktig og trykke videre for at betalingene skal godkjennes og sendes til banken. Stopper du på dette steget, vil betalingen(e) legge seg som ‘avbrutte betalinger’ i Tripletex.
“Du har ikke de nødvendige rollene for å utføre denne operasjonen”.
Her bør man gå gjennom og sjekke at man har gått igjennom hele onboarding guiden. Se denne hjelpeteksten for informasjon om onboardingsprosessen: Opprette Bankintegrasjon via AutoPay
Er det opprettet bruker i AutoPay, har man mottatt mail om at dette er gjort, med en registreringslink?
Se denne hjelpeteksten for mer informasjon om å aktivere bruker i AutoPay og sette opp 2-trinnskontroll: Hvordan opprette bruker i AutoPay og laste ned app for engangskoder
(Hvis man allerede har bruker via et annet selskap, vil man ikke få noen mail.)
“Du er ikke registrert som godkjenner i nettbanken”
Denne feilmeldingen kommer fra banken, Tripletex support kan ikke se tilgangene i banken. Du må da kontakte den som er administrator i nettbankavtalen for å sjekke dine tilganger i banken. Vet du ikke hvem som er administrator i nettbanken, kan du kontakte banken for å få informasjon om dette.
“Angitt personnummer er ikke korrekt”
Ved førstegangs BankID identifisering når man har regnskapsgodkjente betalinger, kan man få denne feilmeldingen. Følg punktene nedenfor for å korrigere:
- Logg ut av Tripletex, og eventuelt innlogging i AutoPay (det lønner seg å lukke alle nettleservinduer).
- Åpne et nytt nettleservindu og skrive inn autopay.visma.net i adressefeltet
- På innloggingssiden der, logger du deg inn med e-postadressen, passord og den koden du vanligvis bruker når du skal godkjenne betalinger. Ikke bruk BankID som innlogging her!
- Når du er logget inn, får du en liste over betalinger som da ikke er ferdig godkjente. Velg en og trykk på godkjenn betaling.
- Du vil da bli bedt om å skrive inn passord og kode, og deretter vil du bli bedt om å identifisere deg med BankID.
- Når du har identifisert deg med BankID, vil du få spørsmål om du vil linke kontoen din. Dette må du godkjenne. Når alt er i orden får du et stort smilefjes, og alt er klart.
- Etter dette kan du igjen godkjenne betalinger direkte fra Tripletex.
Aktivering av to-trinnskontroll i Visma.net / feilmelding “Feil kode eller 2-trinnskontroll ikke aktivert”
Har du aktivert totrinnskontroll i visma AutoPay? Hvis ikke, gjør det. Se gjerne egen artikkel "Hvordan opprette bruker i AutoPay og laste ned app for engangskoder".
Man kan også få denne feilen mens man aktiverer totrinnskontroll i visma autopay. I steg 3 av 5, etter at man har lastet ned app og blir spurt om den 6-sifrede koden fra appen.
- Sjekk tidsinnstillingen på selve mobilen. Den må være satt til automatisk.
Prøv gjerne også å tidskorrigere autentiseringsappen. Det kan du gjøre ved å klikke på de tre prikkene øverst til høyre og velge Innstillinger > tidskorrigering. - Sjekk at du bruker koden som er markert med “Visma Connect”. Har du en kode i appen som heter Tripletex, er dette ikke riktig kode. Kode for betalinger skal hete “Visma connect (<e-post>)”. Hvis du ikke har en slik kode i appen din, må du trykke ‘tilbake’ for å sette opp appen riktig.
Feil passord
Passord kan endres ved å gå til Autopay.visma.net / Connect.visma.com / Home.visma.com Skriv inn e-post > Glemt passord>Jeg er ikke en robot > Tilbakestill passord.
Mottar du ikke lenke for "glemt passord", sjekk spam søppelpost, samt sjekk at e-post er skrevet riktig. Har du nylig endret din e-post, ta kontakt med support.