Hva er periodisering?
Å periodisere betyr å bokføre kostnader og inntekter i den regnskapsmessige perioden de tilhører. Det betyr at du kan flytte kostnader til den måneden til du faktisk har utgiften.
Et eksempel på periodisering kan være en lisens som varer i ett år, og som du betaler for i staren av året. Da kan du fordele kostnaden over 12 måneder, slik at du i regnskapet har periodisert kostnaden på de månedene det gjelder.
Avansert bilag må periodiseres manuelt. Les mer her.
- Lag en ny leverandørfaktura eller klikk deg inn på en eksisterende leverandørfaktura. Les mer her.
- Bla ned til seksjonen "Ordrelinjer".
- Klikk på
-ikonet for å få opp visningsvalg.
4. Huk av for "Periodisering" og klikk på "Lukk" for å gå tilbake til bilaget. Tripletex husker dette visningsvalget neste gang du velger leverandøren.
5. Fyll ut kostnadsbærer og balansekonto relatert til det du skal periodisere. Se eksempel under.
Eksempel
Dette er kun et eksempel og ikke en fasit. Eksempelet viser føring av en faktura på 3 måneders husleie. Fakturadato er 9. januar.
- Velg hvor mange perioder kostnadene skal fordeles på. Startperioden foreslås basert på fakturadato. Du kan også sette startperiode bakover eller fremover i tid
- “Perioder” er antall måneder fakturabeløpet skal fordeles over. I dette tilfellet er det husleie for tre måneder/perioder.
I betalingsfeltet kan du velge å dele opp utbetalingen av en faktura. Har du bankintegrasjon via AutoPay, kan du legge fordele fakturabeløpet til utbetaling på ulike datoer
Bilaget med periodisering kan se slik ut:
Kostnadene er nå fordelt med 1/3 på de 3 månedene valgt i eksempelet.