Fra fakturaoversikten kan en faktura stå som åpen post, selv om den er betalt. Grunnen til dette kan være dobbel innbetaling.
Er det registrert mer enn en betaling på faktura;
Sjekk først i nettbanken om du faktisk har fått betalt flere ganger.
Har du fått betalt for samme faktura flere ganger, må du sjekke om dette skal tilbakebetales eller brukes til å dekke en annen faktura. For å dekke inn for flere faktura - se artikkel “Lukking av åpne poster i kundereskontro” .
Hvorfor doble innbetalinger på faktura?
Doble innbetalinger kan oppstå av flere grunner. Det som oftest skjer er at man gjerne registrerer en innbetaling manuelt, i tillegg til OCR-innbetalingen (betaling med Kid-nummer) som registreres automatisk av systemet.
I andre tilfeller kan det skje at systemet registrerer innbetalinger dobbelt, basert på feil i overføringen fra banken.
Er det, ved en feil, registrert dobbel innbetaling på en faktura, kan man håndtere dette på to ulike måter.
Hvis du har mulighet til å slette den ene betalingen inne på fakturadetaljer, kan du gjøre dette ved å krysse vekk den linjen.
Har ingen av betalingene et kryss, må du gå inn på bilagsnummeret på en av betalingene. Inneholder bilaget kun de aktuelle betalingene kan du forsøke å reversere dette bilaget.
Vises ikke reverseringsknappen, kan du gå inn i det andre betalingsbilaget og se om du får reversert. Men pass på at bilaget kun har betalinger for de aktuelle fakturaene som er registrert dobbelt.
Dersom betalingsbilaget inneholder andre betalinger enn for den gjeldende faktura, kan du gå inn på det aktuelle bilaget og slette de linjene som har medført dobbeltbetaling på faktura.
Disse må slettes parvis (Samme beløp).
Om du likevel ikke får mulighet til hverken å slette eller reversere betalingsbilaget, må du føre et avansert bilag (et motbilag) til den registrere betalingen, for å fjerne den doble betalingen som er registrert.