Har du fått betalt for mye eller flere ganger på en enkelt faktura, vil fakturaen stå som åpen post i fakturaoversikten, selv om den er betalt.
Du kan gjøre følgende handlinger
Sjekk nettbanken om det er innbetalt for mye eller flere ganger
Har du fått betalt for samme faktura flere ganger, kan du sjekke om dette skal tilbakebetales eller brukes til å dekke en annen faktura. For å dekke inn for flere faktura - se artikkel “Lukking av åpne poster i kundereskontro” .
Andre årsaker til doble innbetalinger på faktura
Et annet eksempel på en dobbelt registrert betaling, kan være at det er registrerer en innbetaling manuelt, i tillegg til en OCR-innbetalingen (betaling med Kid-nummer), som registreres automatisk av systemet.
Forslag til løsning
Er det registrert manuelt innbetaling samt innbetaling med KID, kan du slette den manuelle betalingen. Gå da til fakturadetaljer og krysse vekk den manuelt registrerte linjen.
Er det ikke mulig å krysse vekk betalingen, går du inn på bilagsnummeret på en av betalingene. Inneholder bilaget kun de aktuelle betalingene kan du forsøke å reversere dette bilaget.
Vises ikke reverseringsknappen, kan du gå inn i det andre betalingsbilaget og se om du får reversert dette. Men pass på at bilaget kun har betalinger for den aktuelle fakturaene som er registrert dobbelt.
Dersom betalingsbilaget inneholder andre betalinger enn den gjeldende faktura, kan du gå inn på det aktuelle bilaget og slette de linjene som har medført dobbeltbetaling på faktura.
Disse må slettes parvis (Samme beløp).
Om du likevel ikke får mulighet til hverken å slette eller reversere betalingsbilaget, kan du føre et avansert bilag (et motbilag) til den registrere betalingen, som da vil nulle ut den doble betalingen .
Tilbakebetaling via betalingsløsning
Du kan benytte bankintegrasjon (autopay) for å tilbakebetale kunden.
Gå til “Faktura>Fakturaoversikt”. Trykk på fakturanummeret for å komme til detaljer på faktura.
I fakturadetaljer velger du “Tilbakebetaling” fra handlingsknappen helt nede i bildet.
Velg korrekt betalingsform. Du vil automatisk få opp overskytende beløp som forslag for tilbakebetaling.
Fyll inn dato du ønsker å tilbakebetale, kundens kontonummer og melding til mottaker.
Godkjenn med sms-kode (hvis du har direkte remittering fra NETS), eller godkjenn i betalingsoversikten hvis du har AutoPay
Når betalingen er gjennomført i banken og “status i Tripletex er betalt”, vil postene lukkes automatisk.