Eiendelsoversikten kan benyttes for å få en oversikt over anleggsmidlene til bedriften. Ved å ta i bruk “Flere reskontroer” i Tripletex kan man definere en hovedbokskonto som en eiendelsreskontro, og videre kan man registrere eiendeler som går mot den nyopprettede eiendelsreskontroen.
Ved å bruke eiendelsoversikten har du også mulighet til å registrere avskrivninger. Dette gjør du via periodiseringsrutinen ved registrering av leverandørfaktura.
Flere reskontroer kan aktiveres via "Regnskap” > “Innstillinger" og arkfanen "Regnskapsregler. Under seksjonen "Moduler” huker man av for "Flere reskontroer".
NB. Man må minimum ha "Smart-pakken" for å aktivere denne modulen.
Først må du definere en regnskapskonto som en "Eiendelsreskontro". Regnskapskontoene finner du ved å gå til “Regnskap/Innstillinger/Kontoplan”. Her kan du velge en eksisterende konto eller opprette en ny.
Inne på “Detaljer” på kontoen kan du velge “Eiendelsreskontro” under feltet for “Reskontro”.
Obs: Hvis kontoen allerede er brukt som en hovedbokskonto kan den ikke endres til å bli en eiendelsreskontro. Da må det i tilfelle opprettes en ny konto i samme kontointervall.
Etter at du har registrert en regnskapskonto som en eiendelsreskontro, kan du registrere eiendeler ved å føre en leverandørfaktura eller et avansert bilag.
Hvordan registrere en eiendel via leverandørfaktura
Før leverandørfakturaen som vanlig. I seksjonen “Kostnader” velges avskrivningskontoen som kostnadskonto hvis eiendelen skal periodiseres. I feltet for “Periodisering” velges den aktuelle balansekontoen som eiendelen tilhører. Registrer startmåned, år og antall perioder for periodiseringen.
Etter periodiseringskonto er valgt vil det dukke opp et nytt felt lenger opp i seksjonen som heter “Eiendel”. Hvis det ikke blir spesifisert hvilken eiendel den nye eiendelen skal registreres på og hvis det står "Opprett ny eiendel" i feltet “Eiendel”, vil eiendelen opprettes basert på beskrivelsesteksten, beløpet og bilagsdatoen (anskaffelsesdato).
Dersom eiendelen ikke skal periodiseres bruker du balansekontoen som kostnadskonto. I feltet for “Periodisering” velges da “Ingen periodisering - velg konto for å periodisere”.
Du vil få opp en bekreftelse på at eiendelen opprettes når du trykker på “Opprett”.
Hvordan registrere ny eiendel som avansert bilag
Trykk på feltet “Velg kontering” under “Debet” eller “Kredit” og deretter på knappen “Ny eiendel”.
Her legges da inn navn, beskrivelse, anskaffelseskost -og dato, samt balansekonto.
Obs! Dersom eiendelen skal periodiseres, så er enkleste måte at den registreres via leverandørfaktura.
Eiendelsoversikt
For å se oversikt over registrerte eiendeler så kan du gå til “Regnskap>Saldolister>Eiendeler”. Her vil du se alle dine eiendeler og du kan klikke deg inn på hver enkelt eiendel for å se mer informasjon.
Ved å klikke på de tre prikkene etter aktuell eiendel kan du gå videre til eiendelsreskontroen hvor du ser alle transaksjonene.