Når en bruker starter godkjenningsløpet men avbryter godkjenningen, vil betalingen(e) legge seg øverst som avbrutte betalinger øverst i betalingsoversikten.
Man håndterer disse avbrutte betalingene ved å godkjenne de igjen, eller avbryte de.
- Skal betalingene godkjennes, kan de godkjennes med å trykke på “Godkjenn”, og man godkjenner de igjen på samme måte som man godkjenner en vanlig betaling.
- Hvis betalingene ikke skal godkjennes kan man trykke på “avbryt”. Da legger betalingene seg tilbake i godkjenningslisten.
Slette betaling
Betalinger som har status “Sendt til bank”, “Akseptert av bank” og “Mottatt av bank”, kan ikke redigeres. Disse må avvises i nettbanken før man kan slette de fra betalingsoversikten.
Betalinger som ligger under «Avbrutte betalinger» må først avbrytes, slik at de legger seg tilbake i godkjenningslisten, før man får slettet de.
Man kan også slette betalinger inne på leverandørfakturaen betalingen er knyttet til. Inne på leverandørfakturaen sletter man raden “Betaling - ikke godkjent med engangskode” under seksjonen “Betaling”.
NB! Når man sletter betalingen fra bilag i betalingsoversikten, forsvinner bilaget/ene fra oversikten. Vi anbefaler derfor å behandle et og ett bilag slik at man har kontroll på hvilke bilag man sletter betalinger for. Evt kan man notere ned bilagsnummeret og finne tilbake til den/de via “Bilag>Bilagsoversikt”. Gjelder det f.eks leverandørfaktura finner man også disse som åpne poster i leverandørreskontroen. Gjelder det bilag som ikke er bokført, finner man den under “Bilag>Ikke bokførte bilag”. Er det snakk om avvist betaling for lønn, vil man finne lønnsutbetalingen som åpen post under “Lønn>Lønnsbilagsoversikt”.
Re-starte betalingsløpet
Når man har slettet betalingsoppfordringen og evt gjort nødvendige endringer, kan man registrere nye betalinger inne på hvert enkelt bilag som normalt med «Registrer betaling»-knappen.
Om bilaget ikke skal registreres som betalt enda, kan man kan velge betalingsformen “Ikke betalt (betaling kan registreres senere). Da vil betalingsstatus ligge åpen i leverandørreskontro om det er en leverandørfaktura evt i lønnsbilagsoversikten om dette gjelder lønn eller lignende.
Om man har betalt et bilag manuelt i nettbank, altså ikke via bankintegrasjonen i Tripletex, kan man registrere bilaget som betalt ved å bruker en manuell betalingsform. Man finner en oversikt over de manuelle betalingsformene under “Regnskap>Innstillinger” og fanen «Betalingstyper. Her kan man også legge til flere betalingstyper om man ønsker det.