Avbrutte betalinger er betalinger som ikke har fullført godkjenningen, og blitt avbrutt i godkjenningsløpet.
Dette kan være at det har gått for lang tid, eller at det har dukket opp en feilmelding som stanset godkjenningsløpet.
Skal betalingene godkjennes?
- Trykk på “Godkjenn”, og godkjenn de igjen på samme måte som du godkjenner en vanlig betaling.
Skal betalingene ikke godkjennes og legges tilbake i betalingsoversikten?
- Trykk på “Avbryt”.
- Skriv inn kanselleringsårsak.
- Da legger betalingene seg tilbake i godkjenningslisten.
Slette betaling
Betalinger kan slettes inne på leverandørfakturaen betalingen er knyttet til.
- Gå inn på bilaget det gjelder, du kan klikke på bilagsnummer som står i blått i "Bank>Betalinger".
- Bla ned til seksjonen "Betaling".
- Klikk på "x" på raden “Betaling - ikke godkjent med engangskode” under seksjonen “Betaling”.
Betalinger som er låst og kan ikke slettes
Betalinger med mellomstatus som “Sendt til bank”, “Akseptert av bank” eller “Mottatt av bank” vil være låst. Disse må avvises i nettbanken før du kan slette de fra betalingsoversikten, og ha status "Avvist i banken".
Jeg kan ikke se betalingen i nettbanken, hva gjør jeg?
Ligger betalingen som "Avbrutt betaling" må den først avbrytes før du får slettet det.
Identifisering av betalingstyper
- Faktura betalt med "Nettbank” kan identifiseres ved at de får samme bilagsnummer som bilaget. Disse kan slettes med krysset helt til høyre.
- Betaling registrert med Autopay, men enda ikke godkjent, får samme bilagsnummer markert med "Godkjenning mangler" i rød tekst.
- Når betaling med Autopay er godkjent, men ikke utført i banken, vil betalingen fortsatt ha samme bilagsnummer som leverandørfaktura, inntil den er bokført betalt.
- Betaling registrert og betalt med Autopay, får som regel bilagsnummer på betalingen i serien for elektroniske bilag. F.eks. 50001-2022.
- Dersom betaling registrert med Autopay hvor returmelding fra bank ikke er mottatt, evt "Ettergodkjenning" ikke er utført, 10 dager etter forfall på betaling, vil betalingen legge seg som et bilag i bilagsmottaket. Når du trykker "Bokfør" vil disse få et eget bilagsnummer.
Ofte stilte spørsmål
Jeg kan ikke se betalingen i nettbanken, hva gjør jeg?
Ta kontakt med banken og dobbelt sjekk at den ikke ligger der.
Dersom banken sier at de ikke finner betalingen heller, så har betalingen hengt seg opp.
Tripletex vil korrigere dette for deg 10 dager etter forfallsdato for betalingen.
Da vil betalingen legge seg i bilagsmottaket, der vil du kunne bokføre betalingen dersom det har gått ut av bank eller slette betalingen dersom den ikke har gått ut av bank.
Du vil kunne registrere ny betaling inne på bilaget etter at det er gjort.
Jeg slettet en betaling, og nå finner jeg ikke frem til bilaget igjen?
Når du sletter betaling fra bilag i betalingsoversikten, forsvinner bilaget/ene fra oversikten. Vi anbefaler derfor å behandle ett og ett bilag slik at du har kontroll på hvilke bilag du sletter betalinger for. Evt kan du notere ned bilagsnummeret og finne tilbake til den/de via “Bilag>Bilagsoversikt”.
Gjelder det leverandørfaktura?
- Gå til "Kunde>Kunde/leverandør".
- Klikk på leverandøren eller søk på den det gjelder.
- Klikk på "Mer".
- Velg "Leverandørspesifikasjon (reskontro)".
Gjelder det bilag som ikke er bokført?
- Gå til "Bilag>Ikke bokførte bilag".
Gjelder det avvist betaling for lønn?
- Du vil finne lønnsutbetalingen som åpen post under “Lønn>Lønnsbilagsoversikt”.
Jeg har ikke knappene for "Godkjenn" eller "Avbryt"?
Kun brukere som har full betalingstilgang vil kunne se de knappene.
Ta kontakt med administrator av betalingstilgang for hjelp til å få denne tilgangen.