Hva er en restordre?
Dellevering/delfakturering/restordre brukes med salg av varer som du (ikke) har på lager. Hvis du ikke kan levere alt en kunde har bestilt, kan du gjennomføre en dellevering og ettersende varene når de ankommer lageret igjen.
1. Aktiver funksjon for restordre
- Gå til “Faktura>Innstillinger”, og bla ned til seksjonen “Innstillinger for nye ordre/tilbud”.
- Aktiver “Restordre”.
“Levert antall bestemmes av tilgjengelighet”
Aktiver denne funksjonen i “Faktura>Innstillinger”, seksjonen “Innstillinger for nye ordre/tilbud”.
Antall leverte produkter vil ikke overstige lagerbeholdning ved aktivering av denne funksjonen. Selv om bestillingen er høyere enn hva lageret tilsier.
Dette kan styres manuelt på ordrelinjene.
2. Ordrelinjer i ny ordre
Nye kolonner vil nå være tilgjengelig på ordrelinjer.
- “Bestilt” viser antall varer som er bestilt inn på lager.
- “Leveres” viser det antallet som faktisk faktureres.
- “Varebeholdning” viser det som er faktisk på lager.
Er antallet levert lavere enn bestilt, kan du opprette en faktura for det antallet som kan leveres.
Det anbefales ikke å fakturere det som faktisk er levert før en restordre er opprettet.
3. Hvordan opprette en restordre
- Klikk på "Fakturering".
- Marker feltet “Opprett en restordre for alle produkter som ikke ble levert.
Klikk deretter på “Send faktura”.
NB! Dersom det ikke er noen ordrelinjer som oppfyller kravene for at det kan opprettes restordre, vil feltet for restordre bli skjult i skjermbilde “Fakturering”.
4. Ordreoversikt
- I ordreoversikten vil du nå se restordren ligge klar.
En ny ordre/restordre med det originale ordrenummeret +"/1" blir opprettet med det antall produkter som skal leveres på denne.
NB! Du kan ikke opprette flere restordre fra den samme ordren, men det er mulig å opprette en ny restordre fra en restordre. Denne vil da få det originale ordrenummer +"/2". Det anbefales derfor ikke å gjør endringer på ordrelinjer i en ordre det er opprettet en restordre på.
Plukkliste
Hva er en plukkliste?
Plukkliste er et dokument som benyttes av en lagermedarbeider for å finne alle produkter knyttet til en salgsordre. Ved et varemottak blir produkter og varer registrert inn i et system og plassert på en lagerlokasjon.
- Klikk på de tre prikkene øverst på høyre hjørne når du er inne på en ordre.
- Velg “Vis plukkliste”.
Plukkliste kan brukes når det for eksempel er flere ordrelinjer/produkter som skal leveres til kunden hvor du har behov for å opprette en restordre.
Kun varer markert som “lagervare” inne på produktkortet kommer med i plukklisten.
Plukkliste kan sendes på e-post.
“Gruppering av ordrelinjer” vises også i plukklisten.
Les mer om gruppering av ordrelinjer