Det er kun brukeradministrator i selskapet som kan opprette nye ansatte.
Slik lager du en ny ansatt:
- Gå til “Lønn> Ansatte” i hovedmenyen.
- Klikk på "Ny ansatt" øverst til høyre.
- Fyll ut alle felter markert med stjerne.
E-postadressen du registrerer blir brukernavnet den ansatte bruker for å logge inn i Tripletex. - Under seksjonen "Ansattdetaljer" legger du inn ansettelsesdato.
Ansettelsesdato er datoen arbeidsforholdet formelt trer i kraft i henhold til arbeidsavtalen. - Når du har laget en ny ansatt får den ansatte en e-post med lenke for å opprette passord.
Tips!
Har du ansatte som starter og slutter med jevne mellomrom (f.eks. sesongarbeidere eller vikarer)? Da kan du kopiere arbeidsforholdet fra det siste arbeidsforholdet til det nye. Trykk på knappen "Kopier arbeidsforhold".
Denne knappen er kun synlig på den ansatte hvis det ikke er registrert et aktivt arbeidsforhold.
Muligheter
Ansattnummer brukes for å systematisere de ansatte.
Ansattkategori brukes for å systematisere ansatte etter f.eks type yrke, stilling eller lignende.
Kommentar brukes for å legge inn informasjon om den ansatte. Ansatte har ikke tilgang til kommentarfeltet. Vil du registrere mer informasjon kan du gjøre dette under fanen “Dokumentarkiv”. Den blir tilgjengelig etter du har opprettet en ny ansatt.
Tilganger brukes for å bestemme hva den ansatte skal ha tilgang til. Når du oppretter en ny ansatt er det automatisk huket av for "Uten systemtilgang". Trenger den ansatte å føre timer selv, reiseregninger eller utlegg, kan du huke av for "Vanlig ansatt".
Trenger den ansatte flere tilganger velger du dette under "Tilgangsmal".