Tilgang for regnskapsfører med egen regnskapsførerkonto i Tripletex
Tilgang til regnskapskontoret gis av den som har prokura i firma. Hvis den/de med prokura ikke har administratortilgang til betaling i Tripletex, kan de kontakte Tripletex support skriftlig for å aktivere dette.
Hvilke tilganger regnskapskontoret har avhenger av innstillingene/rettighetene som er gitt til regnskapskontoret via “Selskap>Regnskapsførers tilgang”. Dette gjelder for regnskapskontor som ikke tidligere har hatt tilgang til betalingsløsningen for bedriften.
Ved aktivering fra support vil regnskapskontoret samt en eller flere valgte ansatte/regnskapsførere få aktivert rettighetene. Når regnskapskontoret har fått tilgang, kan den som har administratortilganger i regnskapskontorets konto, delegere tilganger videre til de ansatte regnskapsførerne som skal ha det. Dette gjøres i regnskapskontorets egen konto.
For regnskapsførere som tidligere har hatt tilgang til direkte remittering, der bedriften har gått over til bankintegrasjon via Autopay, vil alle tilganger automatisk overføres til alle som tidligere har hatt tilganger ved direkte remittering.
Tilganger fra Tripletex-konto
1. Selskap > Regnskapsførers tilganger
2. Markér under Bankintegrasjon via AutoPay hvilke tilganger regnskapsfører skal ha. Velges det full tilgang til betaling (inkl. godkjenning), vil administrator kunne gi tilganger til andre på regnskapskontoret.
Tilganger fra regnskapsførerkonto
4. Når regnskapskontoreter er gitt full tilgang til bankintegrasjon, kan administrator i kontoen gi flere i regnskapsførerkontoen tilgang.
5. Tilgang gis via Klienttilgang på aktuell kunde. Velg ansatt.
Deretter gå nedover listen for tilganger og tilpass per ansatt i regnskapskontoret.
NB: Prosedyre for betalingsløpet vil være som beskrevet i følgende artikkel Betalingsflyt
Hvordan kan regnskapsfører sette opp avtale for bankintegrasjon via AutoPay for kunde
- Kunden må i første instans inngå avtale med regnskapsfører om tilganger i forbindelse med bank og avtaler.
- Deretter må kunden gi alle nødvendige fullmakter i banken for at regnskapsfører skal kunne opprette bankavtaler for bankintegrasjon via AutoPay. Hvordan dette settes opp avhenger av hvilke rutiner de ulike bankene har.
- Når dette er på plass kan regnskapsfører sette opp avtalen(e) om direkte betaling og følge rutinene i Tripletex for dette. Rutinene for dette er beskrevet i Opprette bankintegrasjon via AutoPay . Til orientering må tjenesten aktiveres i Tripletex (under Selskap>Selskapsinformasjon) før avtale opprettes i Danske Bank.
- Skal kunden ha tilganger til bankintegrasjon, vil det være regnskapsfører som administrerer dette ved å ta kontakt med Tripletex support og deretter gi nødvendige tilganger via Brukertilgang som beskrevet over.