Dette dashbordet gir deg en oversikt over prosjektets status. Her kan du enkelt navigere deg til handlinger som skal utføres, reserver, overordnet status og fakturareserve på prosjektet.
Det er prosjektlederen, prosjektdeltakere med admintilgang og personer med full tilgang til alle prosjekter, som kan se dashboardet.
Les mer om tilgang på prosjekter her.
Les mer om de ulike feltene på dashboardet ved å trykke på overskriftene nedenfor.
Forhåndsvisning av faktura og godkjenning
Fra «Fakturering» får du en «Forhåndsvisning av faktura». Her ser du en forhåndsvisning av neste faktura med grunnlaget som er godkjent t.o.m. dagens dato.
Har du en fakturaplan, ser du ikke forhåndsvisning før datoen som er satt i fakturaplanen.
Du kan også velge å gå direkte til en ferdig filtrert side for godkjenning av prosjekter.
Timer
Her ser du hvor mange timer du har som skal godkjennes og totalt antall timer ført på prosjektet.
Les mer om prosjektinnstillinger her.
Ordrelinjer
Viser antall ordrelinjer som er fakturerbare, men ikke fakturert. Viser kun antall om du har markert ordrelinjene som fakturerbare i tillegg til fastprisbeløpet.
Reiser og utlegg
Antall reiser og utlegg som venter på godkjenning. Du kan klikke i feltet og få en ferdig filtrert liste over venter på godkjenning.
Du ser også antall godkjente reiser og utlegg som er knyttet til prosjektet.
Dekningsgrad
Dekningsgraden er beregnet ut ifra inntekter og kostnader som er knyttet til prosjektet - netto totalt utført/inntekter honorar (utført totalt) + annen inntekt (utført totalt).
Hentes fra fanen «Status», seksjonen «Overordnet status» og raden «Utført totalt».
Honorarreserve
Her ser du prosjektets registrerte fastprisbeløp.
Fakturaplan
Overordnet status
Når det gjelder den generelle statusen, finner du den under fanen «Status» i seksjonen «Overordnet status». Inntektene beregnes ved å legge sammen det utførte honoraret og annen inntekt.
Statusen varierer avhengig av hvilken innstilling som er valgt. «Honorar» kan være det samme som fakturert honorar, eller antall timer multiplisert med den budsjetterte timeprisen. «Annet» inkluderer ordrelinjer, reiser og utlegg knyttet til prosjektet, samt ordrer tilknyttet prosjektet.
Les mer om prosjektinnstillinger her.
Kostnadene beregnes ved å summere kostnadene fra «timer» og «annet».
«Utført totalt» viser alt som er ført mot prosjektet frem til nåværende tidspunkt.
Fakturareserve
Avhengig av hvilken innstilling som er aktivert*, er «Honorar» enten lik fakturert honorar, eller antall timer ført ganget med budsjettert timepris.
*Prosjektinnstillingen er «Fastprisprosjekter - beregningsmetode for opparbeidet honorar» og ligger i seksjonen «generelle prosjektinnstillinger».
A konto-reserve gjenspeiler totalt fakturert a konto-beløp. Vær oppmerksom på at a konto-reserven må være 0,- før prosjektet kan avsluttes.
Annen reserve inkluderer fakturerbare ordrelinjer, reiser og utlegg som er ført på prosjektet, samt ordre som er knyttet til prosjektet, som ikke fakturert
Grunnlaget som fremkommer er alt som er ført til og med inneværende periode (måned).
Timeoversikt
«Denne måneden» og «Hittil i år» viser andel fakturerbare timer av totalt antall førte timer. Føres det ikke timer på fastprisprosjektet, viser timeoversikten null.
Fakturaer
Diagrammet viser en oversikt over totalsummer for betalte, utestående og forfalte fakturaer.
Oppgaver
Viser antall påbegynte oppgaver og totalt antall oppgaver.
Kontrollskjemaer
Kun tilgjengelig for «Elektro- og VVS-modul».
Viser antall kontrollskjemaer som ikke er ferdig registrert og antall skjemaer som mangler signering.
Prosjektinformasjon
Viser hvilken prismodell prosjektet har, kontaktinformasjon til kunde, kundenavn og antall underprosjekter som er knyttet til prosjektet.
Vedlegg
For å legge til et dokument kan du klikke på «Legg til» eller velge å «slippe» dokumentet i vedleggsområdet. Klikker du på overskriften kommer du til «Generelt arkiv/Mitt arkiv» og kan knytte dokumenter herfra til prosjektet ditt.