Dahsbordet gir en god oversikt over prosjektets status. Her navigerer du enkelt til handlinger som skal utføres, reserver, overordnet status og fakturareserve på prosjektet.
Les mer om dashbordet under.
Hvem har tilgang til dashbord?
Det er prosjektleder, prosjektdeltakere med admin tilgang og personer med full tilgang til alle prosjekter.
Les mer om tilgang på prosjekt her
Forhåndsvisning av faktura og godkjenning
Fra "Fakturering" får du en "Forhåndsvisning av faktura". Her ser du en forhåndsvisning av neste faktura med grunnlaget som er godkjent t.o.m. dagens dato.
Har du en fakturaplan ser du ikke forhåndsvisning før datoen som er satt i fakturaplanen.
Du kan også velge å gå direkte til en ferdig filtrert side for godkjenning av prosjekter.
Timer
Her ser du hvor mange timer du har som skal godkjennes - "Til godkjenning" (denne boksen vises kun om du har aktivert "Godkjenning av timer til fakturering" i prosjektinnstillingene), og totalt antall timer ført på prosjektet.
Les mer om prosjektinnstillinger her
Ordrelinjer
Viser antall ordrelinjer som er fakturerbare, men ikke fakturert. Viser kun antall om du har markert ordrelinjene fakturerbare i tillegg til fastprisbeløpet.
Reiser og utlegg
Antall reiser og utlegg som venter på godkjenning. Du kan klikke i feltet og få en ferdig filtrert liste over venter på godkjenning.
Du ser også antall godkjente reiser og utlegg som er knyttet til prosjektet.
Dekningsgrad
Dekningsgraden er beregnet ut ifra inntekter og kostnader som er knyttet til prosjektet - netto totalt utført/inntekter honorar (utført totalt) + annen inntekt (utført totalt).
Hentes fra fanen «Status», seksjonen «Overordnet status» og raden "Utført totalt".
Honorarreserve
Her ser du prosjektets registrerte fastprisbeløp.
Fakturaplan
Er det satt opp en fakturaplan i "Kontraktsfanen", kun neste planlagte dato for fakturering og sum i henhold til det som er lagt inn i fakturaplanen, vises. Eventuelle fakturerbare ordrelinjer, reiser og utlegg kommer i tillegg.
Overordnet status
Hentes fra fanen "Status", seksjonen “Overordnet status“ og raden “Utført totalt” i prosjektet. Inntekter er summert honorar (utført totalt) + annen inntekt (utført totalt).
Status ser du, avhengig av hvilken innstilling som er aktivert,"Honorar" enten lik fakturert honorar eller antall timer ført ganget med budsjettert timepris. “Annet” inkluderer ordrelinjer, reiser og utlegg som er ført mot prosjektet, samt ordrer som er knyttet til prosjektet.
Les mer om prosjektinnstillinger her.
Kostnader henter summert fra kostnader (utført totalt) under “timer” og “annet” (utført totalt).
“Utført totalt” viser alt som er ført mot prosjektet til og med inneværende periode.
Fakturareserve
Avhengig av hvilken innstilling som er aktivert*, er "Honorar" enten lik fakturert honorar eller antall timer ført ganger med budsjettert timepris.
*Prosjektinnstillingen er «Fastprisprosjekter - beregningsmetode for opparbeidet honorar» og ligger i seksjonen «generelle prosjektinnstillinger».
A konto-reserve gjenspeiler totalt fakturert a konto-beløp. Vær oppmerksom på at a konto-reserven må være 0,- før prosjektet kan avsluttes.
Annen reserve inkluderer fakturerbare ordrelinjer, reiser og utlegg som er ført på prosjektet, samt ordre som er knyttet til prosjektet, som ikke fakturert
Grunnlaget som fremkommer er alt som er ført til og med inneværende periode (måned).
Timeoversikt
"Denne måneden" og "Hittil i år" viser andel fakturerbare timer av totalt antall førte timer. Føres det ikke timer på fastprisprosjektet viser timeoversikten null.
Fakturaer
Diagrammet viser en oversikt over totalsummer for betalte, utestående og forfalte fakturaer.
Oppgaver
Viser antall påbegynte oppgaver og totalt antall oppgaver.
Kontrollskjemaer
Kun tilgjengelig for "Elektro- og VVS-modul".
Viser antall kontrollskjemaer som ikke er ferdig registrert og antall skjemaer som mangler signering.
Prosjektinformasjon
Viser hvilken prismodell prosjektet har, kontaktinformasjon til kunde, kundenavn og antall underprosjekter som er knyttet til prosjektet.
Vedlegg
For å legge til et dokument kan du klikke på "Legg til" eller velge å "slippe" dokumentet i vedleggsområdet. Klikker du på overskriften kommer du til "Generelt arkiv/Mitt arkiv" og kan knytte dokumenter herfra til prosjektet ditt.