Brukertilgang
Brukertilgangene avgjør hva den ansatte skal ha tilgang til i Tripletex-kontoen. Dette er individuelle tilganger som settes opp på hver bruker i kontoen. Det er kun brukeradministrator i kontoen som har tilgang til fanen “Brukertilgang” der disse tilgangene administreres.
Hvis du oppretter en ny bruker i kontoen, blir du bedt om å registrere hvilke tilganger brukeren skal ha. Eksempelvis vil en ansatt vanligvis være oppført med systemtilgang i Tripletex, evt også tilgang til å føre timer, reiseregninger og utlegg mm.
Få en fullstendig oversikt over alle brukertilganger her
Tilgangsmaler
Du kan manuelt aktivere de tilgangene den ansatte skal ha, eller velge en ferdig definert tilgangsmal ved å klikke på “Benytt rettighetsmal” nederst på siden.
Velger du en mal, så kan du manuelt fjerne eller legge til tilganger i ettertid.
Få en fullstendig oversikt over alle tilgangsmaler her
Ansatte og kontakter
Hvis du senere vil endre den ansattes tilganger, så velger du “Selskap>Ansatte” i hovedmenyen, klikker på riktig ansatt i oversikten og velger fanen “Brukertilgang”.
Det er også mulig å søke opp ansatte via ikonmenyen helt oppe til høyre.
Klikk på forstørrelsesglasset og skriv inn navnet på den ansatte.
Brukertilgangen til en kontakt kan endres via "Kunde>Kontakter" i hovedmenyen.
Velg “Vis kontakter med brukertilgang” fra “Kontaktoversikten”.
Har du prosjektmodulen i Tripletex, kan det for eksempel være at den ansatte skal ha tilgang til å registrere kostnader på prosjekter. Se gjerne egen artikkel “Tilganger - Prosjekt”.
Brukeradministrator
En brukeradministrator kan opprette og slette brukere i kontoen. Personen kan også legge til og fjerne tilganger på alle ansatte og kontakter med systemtilgang.
Administratorrollen gir også tilgang til “Mitt abonnement/Vår kundeside” hvor du kan bestille moduler og tilleggstjenester. I tillegg vil du ha tilgang til å godkjenne betalinger i Tripletex hvis bankintegrasjon er aktivert i kontoen og du har tilgang til å utføre betalinger i nettbanken. Det må alltid være minst én brukeradministrator i kontoen.
Kontoadministrator
Kontoadministrator er typisk en daglig leder eller en annen person med utvidede tilganger i kontoen, som f.eks tilgang til banktjenester. Kontoadministratoren vil få tilsendt viktig informasjon fra Tripletex vedrørende blant annet prisendringer og bestillinger.
En bruker med denne tilgangen kan også bestille moduler og tilleggstjenester via “Mitt abonnement/Vår kundeside” i løsningen og signere avtaler elektronisk på vegne av selskapet i Tripletex.
Brukeren vil også motta informasjon om og stå som Tripletex´ kontaktperson vedrørende personvernsforordningen (GDPR).
Det må alltid være minst én kontoadministrator i kontoen.
Under Selskap>Selskapsinformasjon kan du også se hvem som er kontoadminsitrator(er) i Tripletex-kontoen.
Regnskapsførers tilganger
Via “Regnskap>Innstillinger og Regnskapsførers tilganger” evt "Selskap>Regnskapsfører", styrer du hvilke tilganger regnskapsfører skal ha i kontoen. Hvis du er usikker på hvilke tilganger regnskapsfører skal ha, kan du velge malen «Regnskapsfører» fra nedtrekksmenyen i rettighetsmalen. Da blir regnskapsfører tildelt standard tilganger som regnskapsfører. Når du krysser av for “Systemtilgang”, så aktiverer du regnskapsførers tilgang til kontoen.
Hvis du har flere regnskapsførere, så kan du endre regnskapsfører i nedtrekksmenyen øverst i skjermbildet.