Hvis du skal korrigere en a-melding, må du sende en kanselleringsmelding først. Les hvordan du gjør det her.
Altinn har to ulike feilmeldingstyper: «Øyeblikkelig» og «Retningslinje». Hvor viktig det er å korrigere a-meldingen avhenger av feilmeldingstypen:
-
«Øyeblikkelig»
Gjelder avvik som må korrigeres. Du må sende inn a-meldingen på nytt med oppdatert informasjon.
-
«Retningslinje»
Gjelder avvik som er til informasjon og som ikke nødvendigvis krever korrigering.
Ta kontakt med Skatteetaten hvis du er usikker.
Les mer om feilmeldinger i a-meldingen hos Skatteetaten her.
MAGNET_EDAG-183 - Avgiftsgrunnlaget er negativt
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har oppgitt «sum avgiftsgrunnlag for lønn» med negativt beløp.
Dette kan komme av at du har brukt feil fortegn på beløpet du har oppgitt.
Avgiftsgrunnlaget skal normalt være et positivt beløp.
A-meldingen er levert med opplysninger som kan være feil.
Hvordan løser jeg dette?
Beløpet på a-meldingen er rapportert med et negativt beløp.
- Dette ser du ved å gå til «Lønn > A-melding».
- Velg perioden det gjelder og klikk på «Oppfrisk».
- Klikk på a-meldingen det gjelder.
- Send kanselleringsmelding > Hent returmelding > Reverser a-meldingen > Slett.
- Reverser lønnsbilaget det gjelder og opprett nytt lønnsbilag med korrekt fortegn.
- Opprett og send a-meldingen.
MAGNET_EDAG-108 - Opplysninger om arbeidsforhold mangler
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Det kan komme av at du ga opplysninger om et arbeidsforhold forrige måned som du ikke har tatt med i a-meldingen denne måneden.
Feilmeldingen kan komme av at:
- Det savnes rapportering på arbeidsforholdet på den ansatte.
- Det er dobbelt innrapportert arbeidsforhold på den ansatte.
Hvordan løser jeg dette?
Sjekk om du har rapportert inn den ansatte på a-meldingen for perioden som er oppgitt på feilmeldingen.
- Har du sendt inn a-melding den perioden fra Tripletex, må dette sjekkes i Tripletex.
- Har du sendt inn a-melding den perioden fra et annet system, må dette sjekkes i det andre systemet.
Har du ikke rapportert inn a-melding på den ansatte den gitte perioden fra Tripletex?
- Gå til «Lønn > A-melding».
- Velg perioden det gjelder og klikk på «Oppfrisk».
- Se på seksjonen «Arbeidsforhold».
- Huk av for den ansatte det gjelder i oversikten og klikk på «Send a-melding».
- Klikk på «Hent returmelding».
- Er statusen «OK» på a-meldingen, så har du nå innrapportert den ansatte riktig.
Har du sendt a-melding på den ansatte fra Tripletex og et annet system?
Du kan ikke rapportere inn arbeidsforhold på a-meldingen fra to ulike regnskapssystemer i samme periode. Da vises denne feilmeldingen på a-meldingen i perioden etter.
Du må sende en kanselleringsmelding og slette a-meldingen fra et av systemene slik at det kun er innrapportert fra et av systemene på den ansatte i den gitte perioden.
Er du usikker på om du har rapportert inn dobbelt?
Les mer om hvordan du sjekker om du har rapportert inn dobbelt her.
MAGNET_EDAG-110 - Startdato for arbeidsforholdet er endret fra forrige rapportering
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har oppgitt en annen startdato på arbeidsforholdet enn startdatoen du rapporterte på a-meldingen forrige måned.
Andre årsaker til hvorfor du får denne feilmeldingen:
- Du har oppgitt feil startdato.
- Du har endret startdato fordi den ansatte har endret yrke eller stillingsprosent. Startdato skal kun referere til startdatoen for arbeidsforholdet, ikke til endringer i arbeidet.
- Arbeidstakeren har jobbet for deg tidligere og du har brukt samme arbeidsforholdsID som forrige gang du ga opplysninger om arbeidstakeren. Da har du «overskrevet» forrige startdato. Dette må rettes opp, fordi det er snakk om to ulike arbeidsforhold etter hverandre.
Hvordan løser jeg dette?
Sjekk at arbeidsforholdet til den ansatte som er oppgitt i feilmeldingen er identisk registrert i Tripletex som i tidligere system. Er det for eksempel rapportert en startdato på den ansatte 31.03.22, så må dette også registreres som startdato på den ansattes arbeidsforhold i Tripletex.
- Send kanselleringsmelding på a-meldingen.
- Gå til «Selskap > Ansatte» og velg den ansatte det gjelder.
- Gå til fanen «Arbeidsforhold».
- Bla ned til seksjonen «Arbeidsforhold» og korriger datoen som står i feltet «Startdato».
- Klikk på «Lagre».
- Send ny a-melding med oppdatert informasjon.
MAGNET_EDAG-179 - Inntektsmottaker mangler norsk fødselsnummer/D-nummer
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har brukt en internasjonal identifikator på den ansatte for lenge, og Altinn registrerer at den ansatte mangler fødselsnummer eller D-nummer.
Dette kan skyldes at:
- Du har glemt å oppgi D-nummer eller fødselsnummer på arbeidsforholdet til den ansatte
- Den ansatte har ikke mottatt D-nummer eller fødselsnummer enda
Hvordan løser jeg dette?
Hvis du får opp denne meldingen og den ansatte fortsatt skal rapporteres inn med en internasjonal identifikator, så trenger du ikke å gjøre noe. Feilmeldingen er en retningslinje fra Altinn, og er mer til informasjon.
Sjekk med den ansatte om de har mottatt fødselsnummer eller D-nummer, og registrer det på arbeidsforholdet til den ansatte når de mottar dette.
Slik gjør du det:
- Gå til «Selskap > Ansatte» og klikk på den ansatte det gjelder.
- Gå til fanen «Arbeidsforhold».
- Legg inn fødselsnummer eller D-nummer i seksjonen «Ansattdetaljer».
- Klikk «Lagre».
- Send en ny a-melding på kun arbeidsforholdet.
Les mer om hvordan du sender a-melding på kun arbeidsforhold her
MAGNET_EDAG-175C - Informasjon for en person som er rapportert med forskjellige fødselsnummer/D-nummer i samme kalendermåned får samlet alt på et nummer
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har oppgitt både fødselsnummer og D-nummer på den ansatte i samme periode.
Dette kan komme av at den ansatte tidligere har hatt et D-nummer, men har nå fått fødselsnummer, og du har oppgitt begge numrene i samme a-melding.
Hvordan løser jeg dette?
Du trenger ikke korrigere dette, dette er en retningslinje fra Altinn og er kun til informasjon.
Opplysningene du har oppgitt på den ansatte vil bli oppsummert og behandlet som én på neste a-melding.
Ta kontakt med Skatteetaten hvis du er usikker.
MAGNET_EDAG-235-5 - Antall timer per uke for en full stilling er høyere enn tillatt
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har rapportert inn høyere antall timer per uke enn tillatt for en full stilling.
For arbeidstidsordningen «Ikke skiftarbeid» skal antall timer for full stilling ikke være høyere enn 168 timer.
Dette kan komme av:
- Du har tastet inn feil antall timer.
- Det er oppgitt mer enn 168 timer per uke.
-
Du har sendt inn for to perioder på én a-melding.
Bilagsdato på lønnsbilaget styrer hvilken periode det blir innrapportert for. - Du har ved et uhell brukt en lønnsart med a-meldingskode «Trekkpliktig kontantytelse - Timelønn».
Hvordan løser jeg dette?
-
Sjekk lønnsbilagene som er rapportert inn på a-meldingen og hvor mange timer som er oppgitt totalt på den ansatte.
Sjekk også hvilken lønnsart som er benyttet. - Sjekk om lønnsbilag for to ulike perioder ligger på a-meldingen for en gitt periode. For eksempel rapporteres lønn for november vanligvis på a-melding for desember.
- Sjekk a-meldingskode på lønnsarten:
-
- Gå til «Lønn > Innstillinger» og gå til fanen «Lønnsarter».
- Klikk deg inn på lønnsartsnummer som står i blått.
- Bla ned til seksjonen «Lønnsinnstillinger».
- Se på feltet «A-meldingskode» for å se hvordan lønnsarten blir rapportert på a-melding.
Les mer om a-meldingskoder hos Skatteetaten her.
Ta kontakt med regnskapsfører eller Skatteetaten dersom du er usikker på riktig a-meldingskode.