Hva er en arbeidsforholdstype?
Det er en merknad (kode) som indikerer en type arbeidsforhold på en ansatt. Arbeidsforholdtype er med i a-meldingen og skal innrapporteres til myndighetene.
Slik fyller du ut informasjon om arbeidsforholdet til en av dine ansatte:
- Gå til "Lønn>Ansatte" i hovedmenyen.
- Klikk deg inn på den ansatte det gjelder.
- Velg fanen "Arbeidsforhold".
- Bla ned til seksjonen "Arbeidsforhold".
- Legg inn informasjon om arbeidsforholdet til den ansatte. Det er blant annet arbeidsforholdstype, ansettelsesform og avlønningstype. Alt du legger inn her rapporteres via a-meldingen. Sørg for å fylle ut alle feltene.
Velger du avlønningstype "Fastlønn" må du legge inn årslønn, velger du "Timelønn" må du legge inn timelønn.
Ofte stilte spørsmål
Jeg har rapportert feil type arbeidsforhold på en ansatt. Hva gjør jeg?
Du kan ikke endre arbeidsforholdstype på et arbeidsforhold etter at du har rapportert inn arbeidsforholdet til Altinn via a-meldingen. Du må først kansellere a-meldingen du har sendt med arbeidsforholdene via “Lønn>A-melding” i hovedmenyen og menyen nederst i skjermbildet.
1. Velg riktig periode, klikker på “Detaljer” på riktig a-melding
2. Velg “Send kanselleringsmelding” via menyen nederst på siden.
3. Hent returmelding for kanselleringsmeldingen.
Nå kan du endre arbeidsforholdstype på den ansatte via ansattdetaljene og fanen “Arbeidsforhold”. Nå kan du sende inn ansattes arbeidsforhold på nytt via “Lønn>A-melding” i hovedmenyen.
Hva gjør du hvis du har rapportert inn et arbeidsforhold på en person som ikke har det?
Hvis du feilaktig har rapportert inn en kontakt som en ansatt med arbeidsforhold, må du:
1. Kansellere a-meldingen via “Lønn>A-melding” i hovedmenyen
2. Hente returmeldinger.
3. Gå inn i ansattdetaljene og fanen «Arbeidsforhold». Sett sluttdato på arbeidsforholdet til samme dato som startdato.
Arbeidsforholdene må rapporteres inn på nytt til Altinn via “Lønn>A-melding” i hovedmenyen:
1. Velg riktig periode
2. Send inn arbeidsforholdene
3. Du rapporterer nå inn start- og sluttdato på arbeidsforholdet til kontakten.
Når dette er gjort, oppretter du kontakten i Tripletex via “Kunde>Ny kontakt”. Du må du huke av for lønnsrapportering og knytte kontakten til en virksomhet hvis det skal utbetales pensjon eller andre ytelser uten arbeidsforhold til kontakten.