Tilganger for hver enkel klient av regnskapskontoret administreres via kundedetaljene og fanen «Klienttilgang». Se gjerne egen artikkel “Opprette ny klient (som ikke er Tripletex-kunde)” / “Oppretting av klienter som er Tripletex-kunder”.
Man må ha administratortilgang for å tildele eller fjerne tilganger for ansatte i klientkontoen.
Man legger til nye ansatte via knappen over skjemaet. Velger den ansatte og hvilke tilganger som er aktuelt.
Man kan f.eks. velge standardmalen for regnskapsførere, men enten fjerne eller legge til tilganger på den ansatte. Dette gjør man ved å huke av bokser eller fjerne haken i boksene under den ansatte.
Hvem som har tilgang og hvilke tilganger de har i klientkontoen ser man i oversikten (kundedetaljer/klienttilgang). Når man legger til en ansatt, så vil kun initialene vises i listen, men man kan se den ansattes navn ved å holde musepekeren over initialene.
Via siden “Kunder/leverandører” kan man gi en regnskapsfører tilgang til flere klienter i én operasjon.
Man huker av kundene, klikker på “Klienttilgang” fra menyen og velger riktig ansatt i nedtrekksmenyen. Som nevnt over velger man en ansatt og en å gi den ansatte.
Tilgangsmaler
Hvis man velger «Samtlige rettigheter», så vil regnskapsføreren få alle de tilganger som regnskapskontoret er tildelt. Regnskapsføreren vil da også få administratortilganger i denne klientkontoen hvis klienten har gitt regnskapskontoret denne rettigheten.
Hvis man velger «Standardrettigheter for regnskapsførere», så vil regnskapsføreren bli tildelt det som anses som standardtilganger. Det vil blant annet si at man ikke har tilgang til timelister, at man kun har tilgang til prosjektinformasjon i prosjektmodulen og at man ikke har administratortilganger i klientkontoen.
Hvis man velger “Standardrettigheter for revisorer”, så vil regnskapsføreren/revisoren få tilgang til alle tallene i klientkontoen, men personen vil kun ha lesetilgang.
Hvilke tilganger trenger en regnskapsfører?
Dette kommer selvsagt an på hva som skal gjøres i kontoen. Hvis man kun skal registrere bilag, så trenger man tilgang til bilagsmottaket/ikke bokførte bilag samt “Tilgang til kunde- og leverandørinformasjon”.
Hvis man skal registrere betaling av skatt og Arbeidsgiveravgift, så må man ha rettigheten “Full tilgang til lønnsmodulen”.
Velger man standardmal for regnskapsførere, så har man i utgangspunktet ikke tilgang til bankintegrasjon (AutoPay). Hvis regnskapsføreren skal ha det, så må dette legges til.
Hvis den ansatte på regnskapskontoret skal ha full tilgang til bankintegrasjon, så må Tripletex ha skriftlig samtykke fra klienten der det beskrives hvem på regnskapskontoret som skal ha denne rettigheten.
Ansatte
Man kan se alle klientkontoer en ansatt har tilgang til via ansattdetaljene og fanen “Klienttilgang”.
En administrator i regnskapsførerkontoen vil kunne fjerne regnskapsførerers tilganger.
Hvis den ansatte går inn på den samme siden, så kan den ansatte logge seg inn på alle klientkontoene han eller hun har tilgang til. Det er også mulig å logge seg inn i en klientkonto via kunde- og leverandøroversikten.