Du må være brukeradministrator i byråkonto for å kunne se klienttilganger.
Hvor finner jeg klient tilganger?
Gå til "Klient>Tilganger".
Her kan du administrere alle tilganger for regnskapsførere på tvers av dine klienter. I oversikten kan du søke opp en spesifikk ansatt og du kan filtrere på ønsket kunde.
Du må ha brukeradministrator eller brukeradministrator i klientkontoer for å tildele eller fjerne tilganger for ansatte i klientkontoen.
1. Tildele tilgang til regnskapsfører
1. Klikk på “Legg til ansatt” øverst på høyre hjørne for å gi tilgang til en ny regnskapsfører.
2. Velg hvilken ansatt(e) du ønsker å gi tilgang(er) til og hvilken klient som det skal opprettes tilgang til.
3. Velg hvilken tilgangsmal den ansatte skal ha.
4. Trykk deretter på "Lagre endringer".
Hvem som har tilgang og hvilke tilganger de har i klientkontoen ser du i oversikten ("Klient> Klienttilgang). Du kan også se dette inne på selve klientkortet under fanen "Klienttilgang".
Alternativ løsning
Du kan også gjøre dette fra Kunder/Leverandører menyen, men da for én ansatt av gangen
1. Huk av for de klientene du skal gi den ansatte tilgang til
2. Velg “Klienttilgang”
3. Velg hvilken ansatt som skal ha tilgang
4. Velg en tilgangsmal
5. Klikk på “Klienttilgang” og den ansatte vil få tilgang til klienten
2. Tilgangsmaler
Samtlige rettigheter
Hvis du velger «Samtlige rettigheter», så vil regnskapsføreren få alle de tilganger som regnskapskontoret er tildelt. Regnskapsføreren vil da også få administratortilganger i denne klientkontoen hvis klienten har gitt regnskapskontoret denne rettigheten.
Standardrettigheter for regnskapsførere
Hvis du velger «Standardrettigheter for regnskapsførere», så vil regnskapsføreren bli tildelt det som anses som standardtilganger. Det vil blant annet si at du ikke har tilgang til timelister, at du kun har tilgang til prosjektinformasjon i prosjektmodulen og at du ikke har administratortilganger i klientkontoen.
Standardrettigheter for revisorer
Hvis du velger “Standardrettigheter for revisorer”, så vil regnskapsføreren/revisoren få tilgang til alle tallene i klientkontoen, men personen vil kun ha lesetilgang.
3. Hvordan opprette egne tilgangsmaler
- Trykk på plusstegnet til høyre for “Tilgangsmaler” øverst til venstre.
- Tildel et navn til kladden.
- Velg hvilke tilganger malen skal inneholde.
- Klikk på “Lagre endringer”.
Mal blir opprettet, og du kan nå velge den på lik linje med de standard malene.
Hvilke tilganger trenger en
regnskapsfører?
Dette kommer selvsagt an på hva som skal gjøres i kontoen. Hvis du kun skal registrere bilag, så trenger du tilgang til bilagsmottaket/ikke bokførte bilag samt “Tilgang til kunde- og leverandørinformasjon”.
Hvis du skal registrere betaling av skatt og arbeidsgiveravgift, så må du ha rettigheten “Full tilgang til lønnsmodulen”.
Velger du standardmal for regnskapsførere, så har du i utgangspunktet ikke tilgang til bankintegrasjon (AutoPay). Hvis regnskapsføreren skal ha det, så må dette legges til.
Hvis den ansatte på regnskapskontoret skal ha full tilgang til bankintegrasjon, så må Tripletex ha skriftlig samtykke fra klienten der det beskrives hvem på regnskapskontoret som skal ha denne rettigheten.