Årsaker til hvorfor e-post sendt fra Tripletex (for eksempel fakturaer) ikke kommer frem til mottaker:
- E-post adressen til mottaker er feil.
- E-posten oppfattes som spam av mottakernes e-post leverandør, for eksempel Outlook eller Gmail.
- Be mottaker sjekke spam/søppelpost og sjekke at den ikke har havnet der.
- E-post leverandør ignorerer e-posten uten å varsle verken avsender eller mottaker. Da vil den ikke legge seg i spam.
Mer informasjon om dette her
For å minske risikoen for at e-posten anses som spam, anbefaler vi å skru av "Sett aktiv bruker som avsender" i "Faktura>Innstillinger", seksjonen "Elektronisk faktura/purring/ordre".
Legg inn "noreply@tripletex.no" som alternativ adresse for avsender.
Selskapsnavn vil fremdeles fremkomme som avsenders navn i e-post feltet og i mailteksten ved utsendelse av e-post til mottaker.
Oppsett egen e-post/mail
Har du behov for å sende mail fra egen mailkonto kan Tripletex* gjøre en verifisering av ditt domene i Tripletex` sendgrid-løsning. Dette fordrer at du selv kan registrere DNS oppføringer i ditt domene. Er du usikker på hvordan dette gjøres bør du forhøre deg med IT-kontakt for bedriften din, eventuelt support hos leverandør av domenet som benyttes av bedriften. Tripletex kan ikke veilede i forhold til hvordan dette gjøres.
*For å bestille oppsett av mailverifisering i Tripletex kan du sende en mail til support@tripletex.no med emne “Verifisering av avsenderdomene” og følgende tekst:
Navn på selskap: | Ditt selskapsnavn her. |
Organisasjonsnummer: | Ditt organisasjonsnummer her. |
Domene mail skal sendes fra i Tripletex (det som kommer etter "@" i mail adressen): | @dittdomene.no |
Mailadresse DNS oppføringer skal sendes til: | E-post til person som skal registrere DNS her. |
For eksempel:
Navn på selskap: | Tripletex AS |
Organisasjonsnummer: | 123456789 |
Domene mail skal sendes fra i Tripletex (det som kommer etter "@" i mail adressen): | @tripletex.no |
Mailadresse DNS oppføringer skal sendes til: | support@tripletex.no |
Saksgangen blir som følger
- Du sender inn teksten som nevnt over med selskap/domeneinformasjon.
- Tripletex sender et saksnummer i retur.
- Du mottar en mail fra support som bekrefter at e-post med DNS oppføringer er sendt til e-posten du har angitt.
- Du/deres IT kontakt/support registerer DNS innstillingene fra e-posten som er mottatt av Sendgrid og bekrefter tilbake til support.
- Vi bekrefter om verifiseringen er OK eller om den mislyktes.
Etter at du har mottatt bekreftelse på at verifiseringen er OK gjøres følgende:
- Dersom du har menypunktet "Selskap>E-post>E-postadresser" sjekk at alle mailadresser her er satt som “Inaktiv”. Om du ikke ser dette menypunktet trenger du ikke gjøre noe i dette steget.
- Gå til Faktura -> Innstillinger og seksjonen “Elektronisk faktura/purring/ordre
- Dersom alle brukere som sender ut faktura/ordre/purring har innloggingsadresse med ditt domene (alt etter @ i mailadressen) og du ønsker at brukere skal sende fra egen mailadresse kan du huke av for “Sett aktiv bruker som avsender” i feltene for avsender (faktura), tilbud og ordrebekreftelse.
- Om du ønsker at alle faktura/ordre/purringer skal komme fra en felles mailadresse så fjerner du haken for “Sett aktiv bruker…” hvis den er på og velger e-postadressen du skal sende fra i tekstfeltet “Alternativ e-postadresse for avsender”, evt også “Alternativ e-postadresse for tilbud” og “Alternativ e-postadresse for ordrebekreftelse”
Annen avsender for lønnsslipp
Gå til "Lønn>Innstillinger", fanen "Lønnsslipp".
Her velger du e-post adresse i feltet "Alternativ e-post adresse for avsender" eller huker på "Sett aktiv bruker som avsender".