I fakturaoversikten kan man se hvor i løypa en Vipps eFaktura er. Nedenfor finner du status;
1. Under bearbeiding. Faktura sendes som Vipps eFaktura
(Faktura er laget og klar til utsendelse).
2. <dato>: Under bearbeiding. Faktura sendes om Vipps eFaktura.
(Faktura er “plukket opp” og sendt til AutoInvoice).
3. Sendt som Vipps eFaktura <dato> til <mobilnummer>.
(Faktura er levert til mottaker)
Hvis en utsendelse feiler vil det stå følgende i Status-feltet:
4. Sendt <dato>: Utsending av Vipps eFaktura feilet
(Faktura er ikke levert videre fra AutoInvoice. Årsak ikke oppgitt).
Grunnen til feilmelding kan være feil mobilnummer, mottaker har ikke godkjent for mottak av vipps eFaktura*, kundens bank støtter ikke Vipps eFaktura evt kunden har skrudd av for AutoInvoice (eFaktura), forfallsdato er mindre enn fire dager.
Her må man da ta kontakt med kunden for å få avklart grunnen til at utsendelse av eFaktura feiler.
* Mottaker må godkjenne for Vipps eFaktura i appen, sjekk status “Alltid Vipps eFaktura".