Hva er en ordre?
Ordre er en fakturakladd.
Du må opprette en ordre for å kunne fakturere i Tripletex.
Oversikt over alle dine ordre finner du under "Faktura>Ordreoversikt".
Denne artikkelen beskriver fakturering med avanserte innstillinger.
Ønsker du å fakturere litt mer enkelt? Klikk på "Enkel fakturering" øverst på siden.
Les mer om enkel fakturering her
Vi anbefaler også at du har satt opp ønsket fakturainnstillinger før du setter i gang med å fakturere.
Les mer om fakturainnstillinger her
1. Velg kunde
- Velg kunden du skal sende ut faktura til.
- Klikk på “Ny kunde/leverandør” nederst til høyre dersom du ønsker å opprette en ny kunde.
Les mer om hvordan du skal opprette en kunde her
2. Legg inn ordre-/fakturadetaljer
- Legg inn informasjon om fakturaen her.
Du kan velge om ordren skal følge samme nummerserie som definert under “Faktura>Innstillinger” eller egendefinert nummerserie.
- Knytt ordren til et prosjekt dersom det er ønskelig.
- Definer ønsket valuta og ønsket fakturaforfall.
- Forfallsdato vil også hentes automatisk fra kundekortet dersom det er definert der.
Skal du lage abonnementsfaktura?
I seksjonen “Abonnement” kan du klikke på “Abonnement” dersom det er slik at ordren skal være en abonnementsordre.
3. Legg inn det du ønsker å fakturere
- Velg produktet du ønsker å fakturere. Klikk på “Nytt produkt” på høyre hjørne i nedtrekksmenyen dersom du ønsker å opprette nytt produkt.
- Bruk beskrivelsesfeltet dersom du ikke ønsker å velge produkt.
- Legg inn beløp og ønsket mva-sats.
4. Opprett ordre
1. Klikk på “Opprett” når du har fylt inn all informasjon om ordren.
Ordrestatus
Dette feltet vil kun være tilgjengelig for deg som har modulen "Lager og logistikk - beta".
2. Etter at du har opprettet ordren vil du under seksjonen "Ordre-/fakturadetaljer" kunne velge ordrestatus.
Her kan du definere om ordren for eksempel er klar til å sendes, klar til fakturering eller om den er fakturert.
I "Ordre>Ordreoversikt" vil denne statusen være synlig per ordre og du vil også kunne filtrere på ordrestatus øverst på siden.
5. Fakturaforhåndsvisning
- Fakturaforhåndsvisning vises på høyre side når du har klikket på "Opprett".
Ønsker du å endre på utseende på fakturaen, kan du gå til "Faktura>Innstillinger" og velg fanen "Fakturaoppsett".
Les mer om hvordan du legger inn logo på faktura her
Informasjon om fakturaen blir hentet fra "Selskap>Selskapsinformasjon" i hovedmenyen.
Les mer om selskapsinformasjon her
6. Fakturering
1. Er du fornøyd med fakturaen kan du klikke på “Fakturering” nederst til høyre på skjermen.
2. Dersom det er første gangen du fakturerer så vil du få opp dette skjermbilde:
3. Fyll inn nødvendige felt og klikk på "Lagre".
Under feltet "Første fakturanummer" definerer du nummerserien for fakturaer. Det du skriver inn her vil ikke være mulig å endre på i ettertid, sørg for at du skriver inn riktig.
4. Ny dialogboks "Fakturering" vil nå dukke opp på skjermen.
Her vil du kunne se og endre på følgende:
- Se din fakturanummerserie øverst
- Fakturadato (denne datoen definerer hvilken periode fakturaen legger seg i systemet)
- Velge om du ønsker å a-konto fakturere
Les mer om a-konto fakturering via ordre her
- Velge sendemåte (du kan også velge "Ikke send" dersom du ikke vil at fakturaen skal ut til kunden)
- E-post adresse til kunden dersom det skal sendes på e-post
- Ønsket betalingsform.
Velg "Betales på forfallsdato" dersom du venter på betaling fra kunden på denne fakturaen.
5. Klikk på "Send faktura".
Du har nå opprettet og sendt faktura til kunden din!
Ofte stilte spørsmål
Jeg har ved en feiltakelse fakturert kunden uten mva. Hvordan fakturer jeg mva-beløpet?
Hvis kunden har betalt fakturaen, og du vil sende en faktura med bare mva-beløpet, så oppretter du en ny faktura med to ordrelinjer.
I den ene ordrelinjen skriver du inn hele originalfakturaen med mva.
I den andre skriver du inn originalfakturaen uten mva som et minusbeløp.
Da står du igjen med kun mva-beløpet på fakturaen.
Kan jeg lage proforma faktura i Tripletex?
Nei, du kan derimot laste ned forhåndsvisning av fakturaen eller ordrebekreftelsen og sende den på e-post til kunden.
Ordrebekreftelsen finner du:
1. Gå til "Faktura>Ordreoversikt".
2. Klikk på ordrenummer i blått for å komme deg inn på ordren.
3. Klikk på de tre prikkene øverst til høyre.
4. Velg "Vis ordrebekreftelse".
Herfra kan du klikke på last ned-ikonet for å laste ned ordrebekreftelsen.