Avvikshåndtering på varemottak er en funksjon som skal hjelpe til å behandle/registrere avviket på et innkjøp.
Rutinen for varemottak er som beskrevet i artikkel “Varemottak”
- Nytt innkjøp - legger seg i “Innkjøpsoversikten”
- Motta og registrere innkjøpet
- Registrere evt avvik
Registrer avvik
Fra innkjøpsordren eller innkjøpsoversikt, velger du “Nytt varemottak”. Basert på innkjøpsordren kan du nå registrere om det er avvik mellom mottatt antall varer fra innkjøpet og opprinnelig innkjøpsordre.
Korriger varemottaket i henhold til leverte varer og velg “Bekreft varemottak”.
Deretter velger du “Avvikshåndtering”.
I det nye vinduet kan du nå velge årsak for avviket og legge inn kommentar. Brukertilgangen “Brukeren kan være innkjøpsansvarlig” bestemmer om brukeren skal ha tilgang til å bestemme håndteringen av avviket eller bare registrere årsaken.
Lagre og deretter velg “Fullfør avvikshåndtering”.
Etterbehandling av avvik på varemottak
Innkjøpsordre med registrert avvik vil ligge under “Åpen” i “Innkjøpsoversikt”.
Har du valgt “Fullfør avvikshåndtering” vil det bli opprettet en restordre/restinnkjøp når avvikshåndteringen er fullført. I eksempelet vårt vil ordren nå få nummer 31/1, og ligger under “Åpen” i oversikten. Du kan ha flere restordre på et opprinnelig innkjøp (f.eks.31/2, 31/3 osv).
Når du foretar et varemottak på den nye ordren (31/1) vil varelageret nå kun bli oppdatert med de enhetene som er registrert mottatt.
Avvik på ordre som ikke er registrert med “Fullført avvikshåndtering” vil i “Innkjøpsoversikten” vises under “Avvik på Innkjøpsordre”.
Manuell håndtering av avvik
Det er også mulig å registrere et avvik manuelt. Inneholder f.eks leveransen produkter som ikke ligger på innkjøpet kan dette legges til i innkjøpsordren før du registrerer “Nytt varemottak”.
Gjelder det færre eller flere produkter en det som opprinnelig var i innkjøpsordren, korrigerer du i kolonnen for “Antall mottatt”. Når du velger “Bekreft varemottak” kan du foreta en vanlig “Avvikshåndtering”.