Sjekkliste og linker til dokumentasjon for bankløsningen (løpet).
1. Aktivere bankintegrasjon via Autopay
Aktivere tjenesten i Tripletex under "Mitt abonnement".
Artikkel: Opprette Bankintegrasjon via AutoPay
Artikkel: Hvordan koble Autopay på din Visma Connect bruker
2. Etter at avtalen i banken er på plass må du opprette avtalen i Tripletex
a) Opprette banktilkoblinger kan gjøres av en med redusert tilgang til direkte betaling (opprette avtale).
b) De som kan opprette og aktivere banktilkoblinger er brukere som har full tilgang til direkte betaling (opprette og aktivere).
NB. Det er kun en med prokura /signaturrett i følge Brønnøysundregistrene som kan benytte den automatiske onboardingen av bank, samt får rollen administrator av betalingstilgang.
Hvis det er signaturrett i fellesskap, eller man ikke har norsk bank ID, må man sende kopi av legitimasjon til Tripletex (sensitiv informasjon kan dekkes til). I dette tilfellet vil ikke verifiseringen med Bank ID fungere.
Video: Opprette og aktivere bankkoblinger i Tripletex
Video: Opprette elektronisk bankavtale med DNB
3. Tilganger er gitt. Legg inn bankavtalene og aktiver denne/disse.
a) All nødvendig informasjon bør være lagt inn i kontodetaljer på regnskapskontoen(e) på forhånd.
b) Deretter legges avtalen(e) inn og aktiveres under Bank > Innstillinger
Aktiveres via to-trinns autentisering.
4. Gi andre tilgang til å betale med betalingsløsningen.
a) Brukeradmin kan gi tilganger til andre i selskapet og evt til regnskapsfører.
Video: Rettighetsstyring til betalingsløsningen
Artikkel: Hvordan gi regnskapsfører tilgang til Bankintegrasjon via AutoPay
5. Betalingsflyt
Legg til betaling eks. leverandørfaktura.
Godkjenning av betalingsoppfordringer gjøres via Bank/Betalinger.
Godkjenn og man vil da bli tatt over til AutoPay’s innlogging. Her må man identifisere seg ved å legge inn mailadresse, brukernavn og 2FA-koden fra authenticator-appen du bruker.
Betalingsoppfordringen sendes til bank og legges til betaling på forfallsdato.
Artikkel: Betalingsflyt
Problemløsning
Dersom man har lagt en bunt til betaling og får opp et varsel om feil eller samme kid, må man kansellere alle i samme bunt, ellers oppdateres ikke Tripletex. Når alle er kansellert går man tilbake til Tripletex, gjør endringer og godkjenner på nytt.
6. Ettergodkjenning i Bank
Rutinene her kan variere fra bank til bank.
7. Status i Tripletex
a) “Håndterte betalingsoppfordringer vises i Tripletex som følger status "sendt til banken" - sendt men ikke godkjent i bank.
Artikkel: Statusforklaring på betalinger
8. Bankavstemming
Er det markert i bankavtalen at kontoutskrift hentes automatisk til Tripletex, kan man avstemme banken ved å gå til Bank/Bankavstemming/Automatisk.
Så lenge banken har sendt kontoutskriften til Tripletex, hentes den inn automatisk. Gir grunnlag for bankavstemming.
NB. Om man oppretter en bankavtale midt i en måned, må man vente til påfølgende måned før man får inn bankavstemmingsfiler. Eks. om man oppretter en bankavtale 2. mars vil man ikke få inn bankavstemmingsfiler før 1. mai (for april) og fremover.
Se gjerne følgende om muligheter ved bankintegrasjon
Artikkel: Lønn til ansatte med utenlandsk konto
Artikkel: Betaling av skattetrekk, arbeidsgiveravgift og utleggstrekk (skatt)