Utleggstrekk er et fast trekk på den ansattes lønnsutbetaling. Dette kan være innkreving av skatt som er pålagt av skatteoppkrever, eller det kan være krav fra andre som f.eks. Statens Innkrevingssentral eller NAV Innkreving.
Slik registrerer du utleggstrekk, utleggstrekk (skatt) og bidragstrekk på en ansatt:
- Gå til Lønn > Ansatte og velg den ansatte som det skal registreres utleggstrekk på.
- Velg fanen «Arbeidsforhold» og bla ned til seksjonen «Utleggstrekk». Her spesifiserer du utleggstrekk per ansatt.
- Klikk på «Ny rad». Legg inn hvert utleggstrekk som en egen rad i denne seksjonen.
- Velg om det er et månedlig beløp eller en fast prosentsats som skal trekkes under kolonnen «Type».
- Velg lønnsart på utleggstrekket. Lønnsart velges basert på type utleggstrekk. Hvis du er usikker på hvilken lønnsart du skal bruke, så kontakt regnskapsføreren din.
- Legg inn startdato og eventuelt sluttdato.
For at utleggstrekket skal beregne fullt månedsbeløp må startdatoen på utleggstrekket være den 01. i måneden det skal gjelde for.
Vil du lære mer?