Hva er utleggstrekk?
Utleggstrekk er et fast trekk på den ansattes lønnsutbetaling. Dette kan være innkreving av skatt som er pålagt av skatteoppkrever, eller det kan være krav fra andre som f.eks. Statens Innkrevingssentral eller NAV Innkreving.
Slik registrerer du utleggstrekk, utleggstrekk (skatt) og bidragstrekk på en ansatt:
- Gå til "Lønn>Ansatte" og velg den ansatte som det skal registreres utleggstrekk på.
- Gå til fanen "Arbeidsforhold" og bla ned til seksjonen "Utleggstrekk".
- Klikk på "Ny rad". Legg inn hvert utleggstrekk som en egen rad i denne seksjonen.
Her kan du spesifisere utleggstrekk per ansatt.
4. Velg om det er et månedlig beløp eller en fast prosentsats som skal trekkes under kolonnen "Type".
5. Velg lønnsart på utleggstrekket. Lønnsart velges basert på type utleggstrekk. Hvis du er usikker på hvilken lønnsart som skal benyttes, så kontakt regnskapsføreren din.
6. Legg inn startdato og eventuelt sluttdato.
For at utleggstrekket skal beregne full månedsbeløp må startdato på utleggstrekket være den 01. i måneden det skal gjelde for.