Kategorier kan være en måte å systematisere kunder eller leverandører, enten fordi man har behov for å ta ut informasjon om spesifikke kundegrupper, eller ønsker å sende likelydende ordre/faktura til flere kunder.
Man aktiverer kundekategorier under Kunde, kundeinnstillinger.
De ulike kategoriene setter man opp under punktet Kategori.
Det er tre hovedkategorier og mulighet for å sette opp flere kategorier under hvert punkt.
Når man oppretter ny kunde/leverandør vil du finne et felt hvor du kan knytte kunden til en eller flere av de kategoriene du har opprettet.
For å knytte allerede opprettede kundene til kategorier kan man sortere kun på kunder fra “kunde-/leverandøroversikt”. Man markerer de kundene som skal til en eller flere kategori og velger Endre. Velg kategori(er) og Endre igjen.
Under Flere Valg kan man nå hente opp den(de) kategori(er) man ønsker.
Når man har opprettet kundekategorier er det enkelt å hente opp informasjon i følgende rapporter; tilbud-, ordre- og Fakturaoversikt, Fakturajournal, Kundereskontro og Resultatrapport for kunder.
Ønsker man å opprette et tilbud eller ordre/faktura til en eller flere kundekategorier, må tilbud eller ordre opprettes først. Deretter hente kategori/er under «Kunde/leverandøroversikt», markere i de små firkantene, klikke på den grønne handlingsknappen, velge "Kopier tilbud/ordre", hente tilbudet eller ordren man ønsker å kopiere fra, velg så "Kopier tilbud/ordre".
Se gjerne egen artikkel om Massefakturering/opprette identisk ordre til flere kunder .