Kontakt
En kontakt kan være en ekstern person som skal ha tilgang til Tripletex-kontoen.
Kontakten kan knyttes til en kunde eller leverandør.
Hvis det skal betales ut lønn til kontakten, så må "Lønnsrapportering" markeres. En kontakt med lønnsrapportering må knyttes til bedriftens virksomhet/underenhet og evt avdeling.
1. Opprette kontakt
Gå til "Kunde>Ny kontakt" i hovedmenyen for å opprette ny kontakt.
Kontaktdetaljer
Legg inn kontaktinformasjon om kontakten i denne seksjonen, dette inkluderer fornavn, etternavn e-post adresse og telefon nummer.
Velg om kontakten skal knyttes til en kunde/leverandør i feltet "Kunde/leverandør".
Kontakt -ID
Legg inn en spesifikk ID i dette feltet slik at EHF kan stilles direkte til kontakten.
Kommentar
Legg inn en intern kommentar om kontakten i seksjonen "Kommentar".
Kommentaren vil ikke vises andre steder i systemet enn på kontaktkortet.
Tilleggsinformasjon
Velg om kontakten er et enkeltpersonsforetak, om kontakten skal motta lønn og lønnsraporteres ved å huke på "Lønnsrapportering" eller knytt kontakten til en spesifikk avdeling i denne seksjonen.
2. Brukertilganger
Velg om kontakten skal ha systemtilgang eller ikke under denne seksjonen.
Uten systemtilgang
Kontakt uten systemtilgang kan fremdeles føres lønn på. Huk på "Lønnsrapportering" under seksjonen "Tilleggsinformasjon" for å lønnsrapportere kontakten.
En kontakt med lønnsrapportering vil bli rapportert inn med arbeidsforholdstype 4.
Les mer om arbeidsforholdstype 4 - pensjon eller andre ytelser hos Skatteetaten her
Huk på “Uten systemtilgang”, og klikk deretter på "Opprett".
Endre på tilgangene til kontakten under fanen "Brukertilgang". Denne fanen vil være tilgjengelig for brukeradministrator i kontoen etter at kontakten er opprettet.
Kontakten vil legge seg uten systemtilgang men aktivert "Brukeren kan velges av andre som fører timer, reiser og utlegg m.m. i selskapet". Denne tilgangen viser kontakten som valg i nedtrekksmenyer, som for eksempel når du oppretter lønnsutbetaling.
Les mer om brukertilganger her
Vanlig ansatt
Huk på "Vanlig ansatt" for å gi kontakten systemtilgang og litt mer utvidet tilgang.
Dersom kontakten får tilgangen "Vanlig ansatt" så vil de få følgende brukertilganger:
En e-post vil bli generert til kontakten for å opprette bruker og legge inn passord. Det er derfor viktig å kontrollere at den e-postadressen som legges inn i kontaktdetaljer er korrekt. Det er også e-postadressen som er kontaktens brukernavn.
Tips
For å korrigere e-post på kontakten kan du:
1. Gå til fanen "Brukertilgang" inne på kontakten.
2. Bla ned til seksjonen "Generelle tilganger".
3. Fjern haken for systemtilgang.
4. Klikk på "Lagre".
5. Korriger e-post under seksjonen "Ansattdetaljer" på samme side.
6. Huk på igjen systemtilgang.
7. Klikk på "Lagre" igjen.
Etter dette vil det gå ut en ny e-post som må verifisereres av kontakten.
Det er ikke mulig å registrere normaltid (standard antall arbeidstimer per dag) for innleide konsulenter (kontakter med brukertilgang). Konsulenten må i så fall registreres som en ansatt.