Når en organisasjon klassifiseres som «skattefri», kan det rapporteres inn lønn til a-ordningen med spesielle a-meldingskoder for skattefrie organisasjoner.
Les mer om regelverket knyttet til frivillige og ideelle organisasjoner her
Hvordan aktiverer jeg?
Ta kontakt med Tripletex Support for å aktivere innstilling for skattefrie organisasjoner.
Hva betyr aktivering av skattefri organisasjoner?
Denne operasjonen søker opp alle dine lønnsarter som er knyttet til a-meldingskoder og som kan bruke skatt- og avgiftsregelen «Skattefri organisasjon». Deretter lages det kopier av disse lønnsartene. Kopiene får de samme navnene, men med tillegget «Skattefri organisasjon», og «-SO» legges til i numrene. Til slutt justeres lønnsreglene slik at de viser til de nye lønnsartene.
Hvordan fungerer innrapportering på skatte- og avgiftsregelen «Skattefri organisasjon»?
Når du rapporterer med denne skatteregelen fra første krone, slipper du å tenke på om du vil overstige grensen for informasjonsplikt, som er 10 000 kroner i løpet av året.
Les mer om hvorfor hos Skatteetaten her
Forskuddstrekk i Tripletex
I Tripletex vil lønnsarter merket med «Skatt» beregne skatt selv om du bruker regelen «Skattefri organisasjon». Hvis du vil unngå skattetrekk på de første 10 000 kronene, kan du slette den automatiske skattelinjen fra lønnsslippen. Eller du kan legge inn et manuelt skattekort med frikortgrense på 10 000 kroner for arbeidsforholdet. Da blir det ikke trukket skatt på de første 10 000 kronene.
Unntak fra plikten til å betale arbeidsgiveravgift
Tripletex holder ikke kontroll på når en skattefri organisasjon plikter å rapportere og betale arbeidsgiveravgift. I Tripletex regner lønnsarter med «Arbeidsgiveravgift» ut arbeidsgiveravgift. Hvis du ikke skal beregne arbeidsgiveravgift, bruk lønnsarter fra 22-serien som ikke har dette merket. Tripletex passer ikke på når du må rapportere og betale arbeidsgiveravgift.
Er du usikker?
Ta kontakt med Skatteetaten på chat eller telefon. Hvis du har aktivert «Skattefri organisasjon», men lønnsreglene ikke passer, må du endre dem selv.
Tips!
Bruk lønnsrapporten under Lønn > Rapporter > Lønnsrapport til å holde oversikt over hva som er opprettet gjennom lønnsmodulen i Tripletex. Her kan du blant annet filtrere på periode og ansatt.