Har du gjort innkjøp av driftsmidler og ønsker å periodisere avskrivningene i regnskapet, kan det bokføres på to måter;
- via registrering av leverandørfaktura
- eller via et avansert bilag.
Er du i tvil om hvordan avskrivningen skal føres, ta kontakt med regnskapsfører.
Nedenfor kan du se eksempel på avskrivning via en 1. Leverandørfaktura og 2. Avansert bilag.
1. Leverandørfaktura
Gå til “Bilag>Bilagsmottak”. Velg her “Enkel eller Detaljert føring”.
Fyll inn manglende felter, dette avhenger av hvordan du mottar leverandørfakturaen.
Kostnadskonto
Konto for avskrivning, f.eks konto 6017 “Avskrivning på inventar”
Gå til “Regnskap>Kontoplan”. Sjekk om kontoen du har behov for er markert med “Vis i Registrer leverandørfaktura”.
Periodiseringskonto
Avskrivningen må føres mot en periodiseringskonto. Velg deretter “Visningsvalg” og marker “Vis periodisering”.
Periodiseringskonto: Balansekonto for aktivering av driftsmidler, f.eks konto 1250 “Inventar”
Får du ikke valgt ønsket periodiseringskonto må du her også sjekke i kontoplan og markere for “Vis i Registrer leverandørfaktura”.
Startmåned definerer den første perioden for avskriving. Antall perioder definerer hvor mange måneder driftsmiddelet skal avskrives.
Når du trykker opprett/lagre for leverandørfakturaen, vil avskrivingene bokføres automatisk for hele avskrivningsperioden.
2. Avansert bilag
Avskrivning kan også foretas via avansert bilag. Dette vil være en manuell håndtering i den grad du må føre avskrivningen med en linje for hver periode.
Velg enten “Avansert bilag” fra nedtrekksmenyen i Bilagsmottaket eller under "Bilag>Nytt bilag>Avansert bilag" i hovedmenyen.
Klikk på knappen "Visningsvalg" og huk av for “Vis dato/beskrivelse per linje”.
Bokfør avskrivningene manuelt med én linje for hver periode.
NB! Sum per dato må balansere.