Hva er avdelingsregnskap?
Avdelingsregnskap tillater deg å fordele kostnader og inntekter på avdeling for inn- og utgående bilag, manuelle bilag og lønnsbilag. I tillegg får du en egen resultatrapport for avdeling, og mulighet til å filtrere på avdeling i øvrige regnskapsrapporter.
1. Aktivere avdelingsregnskap
Aktiver "Avdelingsregnskap" for å kunne bruke og fordele kostnader og inntekter på avdelinger.
Avdelingsregnskap aktiveres slik:
- Gå til "Regnskap>Innstillinger" i hovedmenyen til venstre.
- Velg fanen "Regnskapsregler".
- Se på seksjonen "Moduler" og huk på "Avdelingsregnskap".
- Klikk deretter på "Lagre".
Hva gjør innstillingen "Mva postert per avdeling"?
Denne innstillingen kan hukes på dersom du ønsker at mva-posteringen (27XX-posteringene) skal filtreres på saldobalansen per avdeling. Du kan på bakgrunn av dette opprette manuelle mva-meldinger i Altinn.
Mva-meldingen i Tripletex er på selskapsnivå og føres overordnet og uten avdeling.
2. Hvordan opprette avdeling
Etter du har aktivert avdelingsregnskap, kan avdelinger opprettes slik:
- Gå til "Selskap>Ny avdeling" i hovedmenyen til venstre.
- Gi avdelingen et navn og eventuelt et avdeligsnummer. Feltet "Eksternt regnskapsnummer” brukes ved bilagsimport og referanse til eksternt avdelingsnummer.
- Velg ønsket avdelingsleder under feltet "Avdelingsleder".
- Klikk deretter på "Opprett" for å opprette avdelingen.
Kun ansatte kan velges som avdelingsleder.