1. Opprette terminoppgave
Når a-melding er sendt med lønnsinformasjon og arbeidsforhold for begge månedene i terminen, så kan du betale skatt, arbeidsgiveravgift og eventuelt utleggstrekk (skatt).
- Gå til “Lønn>Betaling av skatt” i hovedmenyen.
- Velg periode med piltastene og oppfrisk siden.
- Klikk på «Opprett» nederst på siden.
"Leveringsfrist/betalingsdato" for betaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift for terminen vil automatisk fylles inn i feltet.
Overstyr dette om det er nødvendig.
Du vil nå se en samlet oversikt over skattetrekk, arbeidsgiveravgift og evnt. utleggstrekk (skatt) for terminen.
2. Registrer betaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift
Velg hva du ønsker å registrere betaling på menyen nederst på siden.
Beløpet summeres automatisk opp for terminen basert på informasjonen som er sendt inn i a-meldingene for disse to periodene. Riktig konto- og KID-nummer hentes også inn.
Betaling av arbeidsgiveravgift går via ordinær bankkonto.
Med bankintegrasjon via Autopay:
Betaling av arbeidsgiveravgift og skattetrekk kan da utføres med bankintegrasjon. Dette krever at det er satt opp en aktiv bankavtale mot skattetrekkskonto.
Du definerer skattetrekkskonto under "Bank>Innstillinger".
Uten bankintegrasjon via Autopay:
Benytt manuell betalingsform. Betalingsformen vil stå som standard "Nettbank (regnskapskonto 1950".
Kontoen som skal brukes som skattetrekkskonto kan defineres i "Regnskap>Innstillinger>Regnskapsregler", i seksjonen "Konteringsregler" kan du bla ned til "Bankinnskudd for skattetrekk". Her kan du velge ønsket skattetrekkskonto.
Tilsvarende gjelder for utleggstrekk som betales fra skattetrekkskonto registrert i løsningen.
Du kan også sende betalingsinformasjonen til en valgfri e-postadresse. Klikk på handlingsknappen hel nede i menylinjen.
3. Betalingssammendrag
Fra handlingsknappen helt opp til høyre kan du velge «Vis bilag» i menyen, (etter registrert betaling), kan du se et konteringssammendrag for det som er betalt i terminen.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan endrer jeg skattetrekkskonto?
Du endrer skattetrekkskonto via "Regnskap>Innstillinger" i hovedmenyen. Under fanen "Regnskapsregler" og avsnittet "Konteringsregler" skroller du ned til eksisterende "Bankinnskudd for skattetrekk" (regel er satt til 1950), og velger hvilken bankkonto som skal benyttes som skattetrekkskonto.
NB! Har du bankintegrasjon, vil ikke "Skattetrekkskonto i bank" endres i bankinnstillingene selv om konteringsreglene endres. For å velge riktig skattetrekkskonto for betaling av skatt, må en med full tilgang til betaling gå til "Bank>Innstillinger>Betaling" og endre til riktig bankkonto her.
Hvordan registrerer jeg tilbakebetaling av arbeidsgiveravgift?
Tilbakebetaling av avbeidsgiveravgift registreres via "Lønn>Betaling av skatt" i hovedmenyen. Man velger ønsket termin og registrerer betalingen med negativt fortegn.
Hvordan kan jeg korrigere kommune for skattetrekk på terminoppgaven?
Hvis en ansatt er registrert med feil kommune for skattetrekk, og det er opprettet et lønnsbilag, så må man lage et korreksjonsbilag for å korrigere terminoppgaven.
En løsning på dette er å reversere lønnsbilagene og opprette dem på nytt med korrekt skattekommune. Man må da også huske å sende kanselleringsmeldinger og nye a-meldinger til Altinn.
Alternativt kan man opprette nye lønnsbilag som korrigerer feilføringene.
Hvorfor dukker driftskontoen opp som et valg når jeg registrer betaling, og ikke skattetrekkskonto?
Driftskontoen dukker opp som et valg dersom regnskapskontoen er definert som skattetrekkskonto.
Har du bankintegrasjon via Autopay kan dette korrigeres i Bankinnstillinger. Gå da til Betalinger og se på "Skattetrekkskonto i bank". Her burde det stå skattetrekkskontoen det gjelder, for eksempel konto 1950.
Har du ikke en aktiv bankavtale mot skattetrekkskonto kan du velge "Ikke valgt".
Har du ikke bankintegrasjon så er det endret hvilken konto som er skattetrekkskonto i kontoen. Gå til Regnskap -> Innstillinger -> Regnskapsregler -> Bla ned til rubrikken "Konteringsregler". Finn raden "Skattetrekkskonto".
Sørg for at korrekt skattetrekkskonto er valgt der.
Se punkt "Hvordan endrer jeg skattetrekkskonto?" dersom det står feil skattetrekkskonto.
Hvor finner jeg betalingsinformasjon for å betale manuelt i nettbanken?
Gå til "Lønn>Betaling av skatt".
Velg perioden det gjelder, sørg for at det er opprettet terminoppgave.
Nederst på høyre hjørne kan du klikke på de tre prikkene og velge "Vis betalingsinformasjon".
Hvordan betaler jeg forskuddsskatt?
Forskuddsskatt kan betales via betalingsløsningen, bankintegrasjon via Autopay.
Gå til "Bilag/Nytt bilag/Leverandørfaktura" i hovedmenyen. Som leverandør legger du inn skatteoppkreveren i selskapets kontorkommune. Kontonummer og annen betalingsinformasjon finner du på tilsendt forkuddskatteseddel.
Velg ønsket balansekonto som kostandskonto, f.eks. konto 2500 - Betalbar skatt. Får man ikke opp ønsket konto i nedrekksmenyen, så må man gå til "Regnskap/Innstillinger" i hovedmenyen og trykke på "Detaljer" på kontoen. Huk av for "Vis i 'Registrer leverandørfaktura'".
Velg korrekt betalingstype, og betalingen vil legge seg til godkjenning i Betalingsoversikten.
Forskuddsskatt på selskapet må ikke forveksles med forskuddstrekk på lønn. Forskuddstrekk betales normalt i nettbanken fra selskapets skattetrekkskonto.