En regnskapsfører kan fint opprette klienttilgang til en kunde med eksisterende Tripletex-konto.
Tilgangen opprettes ved å foreta følgende steg:
1. Opprett kunden via “Kunde/Ny kunde” i hovedmenyen. Det er viktig at kunden legges inn med riktig organisasjonsnummer.
2. Trykk på “Opprett klienttilgang” i menyen nederst i skjermbildet.
Man får da opp følgende informasjon i løsningen.
Før regnskapskontoret kan komme videre må kunden gi tilganger til sin konto.
Kunden
Kunden mottar følgende mail, og må inn i sin Tripletex-konto for å gi nødvendige tilganger til regnskapsbyrået som har opprettet klienttilgang.
Administrator hos kunden vil ved innlogging få opp en dialogboks hvor de kan gi tilgang til regnskapsbyrået. Etter at tilgang er gitt, kan de senere administrere tilgangene under "Selskap>Regnskapsfører" i hovedmenyen.
Bildet under er hentet fra regnskapsførers tilganger. "Systemtilgang" gir brukere i regnskapsførerbyrået mulighet til å logge inn hos kunden. Fjerner man "systemtilgang" mister byrået denne muligheten. Markeres det for "Regnskapsfører er brukeradministrator" kan regnskapskontoret selv markere hvilke tilganger som er nødvendig å ha i kunden/klientens konto.
NB. Tilganger for bank må verifiseres av kunden med ID.
Tilgang til klientkonto fra regnskapsførerkonto
Når klienten har gitt regnskapskontoret tilganger, så kan regnskapskontoret fritt administrere de gitte tilgangene til sine ansatte. Dette gjøres via kundedetaljer og fanen “Klienttilgang”.
For å legge til en ansatt klikker man på “Legg til ansatt” over tabellen. Man kan redigere rettighetene til alle regnskapsførerne manuelt i denne listen, evt benytte en rettighetsmal.
Hvis man går til “Selskap>Ansattoversikt”, klikker på “Detaljer” ved siden av en ansatt og velger fanen “Klienttilgang”, så kan man se alle klienter som den ansatte har tilgang til.
Her kan man også fjerne tilganger hos de ansatte.