1. Velg måned du vil utbetale feriepenger
Før du setter i gang med å utbetale feriepenger, sjekk at du har lagt inn ønsket måned for utbetaling av feriepenger, måned for lønnskorreksjon og ferie i lønnsinnstillinger.
Du kan sjekke dette her:
- Gå til "Lønn>Innstillinger" i hovedmenyen.
- Velg fanen "Lønnsinnstillinger".
- Se på seksjonen "Globale innstillinger".
2. Opprette feriepengeutbetaling for ansatte som har sluttet
- Gå til "Lønn>Ny lønnsutbetaling" i hovedmenyen.
- Huk på "Vis ansatte som har sluttet" og klikk på "Oppfrisk". Ansatte med både aktive og avsluttet arbeidsforhold vises.
- Velg periode for ferieutbetaling og huk av for den eller de ansatte som har sluttet.
- Klikk på "Opprett" øverst til høyre.
Lønnsbilaget med ansatte som har sluttet opprettes.
Den ansatte vises ikke som valg når jeg oppretter lønnsbilag
1. Gå til "Lønn>Ansatte".
2. Klikk deg inn på den ansatte det gjelder.
3. Velg fanen "Brukertilgang".
4. Se på seksjonen "Generelle tilganger" og huk av for tilgangen "Brukeren kan velges av andre brukere som fører timer, reiser og utlegg m.m. i selskapet".
5. Klikk deretter på "Lagre".
Forsøk å følge stegene beskrevet i avsnitt 2 igjen og se om den ansatte vises i oversikten over lønnsmottakere.
3. Hvordan utbetale feriepenger i en annen periode
- Gå til "Lønn>Ny lønnsutbetaling" i hovedmenyen.
- Huk av for "Vis ansatte som har sluttet" og klikk på "Oppfrisk".
- Velg ønsket periode og huk av for ønsket ansatt i oversikten.
- Klikk på "Opprett".
- Klikk på "Hent lønnsrader".
- Velg om du ønsker å innhente feriepenger for fjoråret eller for i år, og huk av for ønsket ansatt.
- Klikk på "Legg til". Ønsket feriepengeutbetaling legges i lønnsbilaget.
Saldo hentes fra feriepengelisten.
Utbetaler du feriepenger for fjoråret trenger du ikke å legge inn skattekort for inneværende år. Feriepenger for fjoråret er trekkfritt og skal ikke skattes.
Manglende skattekort tolkes automatisk som 50% skattetrekk.
4. Utbetale feriepenger for en ansatt registrert i et annet system
Har den ansatte ikke vært registrert og mottatt lønn i Tripletex?
Registrer den ansatte som kontakt. Dette gjøres slik:
- Gå til "Kunde>Ny kontakt".
- Fyll inn nødvendig informasjon om den ansatte.
- Bla ned til seksjonen "Tilleggsinformasjon" og huk av for "Lønnsrapportering".
- Legg inn dagens dato i feltet "Startdato"
- Huk av for "Uten tilgang" i seksjonen "Tilganger i Tripletex".
- Klikk på "Opprett" for å opprette den ansatte som kontakt.
Den ansatte registreres i systemet med arbeidsforholdstype 4 "Pensjon og andre ytelser". Dette betyr at den ansatte rapporteres inn på a-meldingen uten arbeidsforhold, kun lønn.
Les mer om arbeidsforholdstype 4 hos Skatteetaten her
Legge inn feriepengegrunnlag
- Gå til "Kunde>Kontakter" i hovedmenyen.
- Klikk på kontakten som nylig er opprettet.
- Velg fanen "Arbeidsforhold".
- Bla ned til seksjonen "Opptjente feriepenger".
- Legg inn feriepengegrunnlaget fra det forrige systemet.
Fyll ut feltet "Beløp ekstra ferieuke" for ansatte som har krav på en ekstra ferieuke. - Bla ned til seksjonen "Skattekort" og legg inn skatteopplysninger om nødvendig.
- Klikk på "Lagre".
Tilgjengeliggjøre den ansatte som lønnsmottaker når du oppretter lønnsbilag
- Velg fanen "Brukertilgang" på kontakten.
- Se på seksjonen "Generelle tilganger".
- Huk av for "Brukeren kan velges av andre brukere som fører timer, reiser og utlegg m.m. i selskapet".
- Klikk på "Lagre".
Følg avsnitt 2 eller 3 lenger opp i teksten for å opprette feriepengeutbetaling for den ansatte.
Sett kontakten som "Inaktiv" i fanen "Detaljer" etter at feriepengene er utbetalt.