"Måned for feriepengeutbetaling" i lønnsinnstillingene styrer når feriepenger skal utbetales. Når du oppretter lønnsutbetaling i denne perioden, markerer du for "Vis ansatte som har sluttet" i “Lønn>Ny lønnsutbetaling”, før du oppretter lønnsutbetalingen. Ansatte som har sluttet vil da, sammen med alle andre, få utbetalt sine feriepenger.
NB. I fanen brukertilgang på den ansatte (selv om vedkommende er satt med sluttdato), må haken for"Brukeren kan velges av andre brukere som fører timer, reiser og utlegg m.m. i selskapet" være aktivert for å kunne foreta utbetaling av feriepenger.
Hvis du ønsker å kjøre utbetaling av feriepenger i en annen periode så må du gjøre følgende:
Gå til "Lønn>Ny lønnsutbetaling" i hovedmenyen. Marker som nevnt over "Vis ansatte som har sluttet" og oppfrisk, og den ansatte vises i oversikten. Du huker av riktig ansatt og klikker på "Opprett".
Utbetaler du feriepenger for fjoråret trenger du ikke legge inn skattekort for inneværende år. (Manglende skattekort tolkes automatisk som 50% skattetrekk, feriepenger for fjoråret er trekkfri)
NB. Kjører du utbetaling av feriepenger sammen med ordinær lønn, må du legge inn navnet på den som det ska kjøres feriepenger for, hvis ikke vil alle ansatte som i utgangspunktet er valgt, få med grunnlaget for feriepenger.
I det nye skjermbildet velg "Legg til lønnsrader" i menyen nede på siden. Så huker du av boksen "Feriepenger for fjoråret" eller boksen "Feriepenger for i år", og klikker på "Legg til lønnsrader".
Oppsamlede feriepenger for den ansatte vil nå legges til lønnsutbetalingen.
Hvis den ansatte ikke har vært registrert som en ansatt i Tripletex, så kan du registrere den ansatte som en kontakt i løsningen.
Velg ny «Kunde>Ny kontakt» i hovedmenyen. I avsnittet «Tilleggsinformasjon» kryss av for «Lønnsrapportering».
I avsnittet «Tilganger i Tripletex» krysses av for «Uten systemtilgang». Velg så opprett.
I fanen “Brukertilgang” på kontakten vil “Bruker kan velges av andre brukere som fører timer, reiser og utlegg m.m. i selskapet” automatisk være markert. Man får da opp kontakten ved “Ny lønnsutbetaling” og legge inn manuelt eller hente inn grunnlag for feriepenger til utbetaling.
Anbefaler å legge inn opptjente feriepenger/år, samt evt skatteopplysninger mm i fanen “Arbeidsforholdet” på kontakten (tilsvarende som for en ansatt).
Husk å sette kontakten til "Inaktiv" i kontaktdetaljer, etter at feriepengene er utbetalt.