Regnskapsfører kan opprette klienttilgang på to ulike måter:
- mot allerede eksisterende Tripletex-konto til kunden
- mot kunde som ikke har eksisterende Tripletex-konto
Hva er klienttilgang?
Klienttilgang betyr tilgang til klienten fra regnskapsfører konto.
På den måten holder du oversikt over alle dine klienter, og kan logge deg inn enkelt på via regnskapsførerkontoen.
Du vil finne oversikt over alle dine klienter under "Klienter>Klienttilgang", her kan du klikke deg inn på både kundekortet og logge deg inn. Du vil finne alle dine tilganger under selskapsvelgeren øverst til venstre. Her vil du få oversikt over både klienttilganger men også tilgang tildelt til deg som ansatt eller kontakt i et annet selskap.
I denne artikkelen beskriver vi fremgangsmåten for å opprette klienttilgang opp mot kunde uten eksisterende Tripletex konto.
1. Opprette kunde
1. Klikk på “Klient>Ny klient” i hovedmenyen for å opprette kundekort for klienten.
Det er viktig at klienten legges inn med riktig organisasjonsnummer på kundekortet som opprettes her.
2. Opprette klienttilgang
1. Trykk på “Opprett klienttilgang” i menyen nederst i skjermbildet.
2. Huk på "Jeg bekrefter at en avtale er inngått eller vil bli inngått mellom regnskapsfører/revisor og firma med organisasjonsnummer ..." og klikk på "Opprett klienttilgang" en gang til.
3. Opprette Tripletex konto for kunden
1. Du vil nå få opp en ny dialogboks, velg hvilke moduler og tilleggstjenester klienten skal ha i Tripletex.
"Tripletex-fakturaer sendes til kunden"
Dersom denne er huket på vil kunden selv motta faktura for Tripletex kontoen. Du er også nødt til å registrere en bruker som administrator hos kunden ved opprettelse av klienttilgang. Dette kan være daglig leder eller styreleder.
2. Velg så “Opprett klienttilgang”.
3. Gi tilgang til klientkonto fra regnskapsførerkonto
1. Fanen "Klienttilgang" vil nå vises på kundekortet.
2. Klikk på de tre prikkene øverst til høyre.
3. Klikk på "Legg til ansatt".
4. Velg regnskapsføreren som skal ha tilgang til klienten, du kan også velge å bruke tilgangsmal, og deretter klikk på "Legg til ansatt".
5. Klikk på "Lagre".
6. Regnskapsførernes initialer vil vises i oversikten. Ta pila over initialene for å se fullstendig navn.
Huk på nødvendige tilganger under regnskapsførernes initialer dersom de trenger flere tilganger hos klienten. Klikk deretter på "Lagre".
Klienttilgang
Ønsker du å se en oversikt over alle klienter den ansatte har tilgang til?
- Gå til "Selskap>Ansatte".
- Velg fanen "Klienttilgang".
Her kan du også fjerne alle eller valgte tilganger hos den enkelte ansatte.
4. Opprette brukere hos klienten
Etter at klienten er opprettet kan du finne og logge inn på klienten ved å klikke på selskapsvelgeren til høyre og velge klienten:
Du kan også logge inn på klienten fra "Klienter>Klienttilgang", klikk deretter på "Logg inn".
Du må videre opprette kunden som ansatt eller kontakt:
Les mer om hvordan du oppretter ansatt her
Les mer om hvordan du oppretter kontakt her