Den nye kunde- og leverandørimporten gjør importjobben enklere for deg. Du laster opp .csv eller .xlsx filen din, så leser systemet automatisk filen og knytter den mot relevanter felter på kunde-/leverandørkortet.
Slik gjør du det:
- Gå til Kunde > Import.
- Trykk på «Gå til import» for importen du ønsker å gjøre.
Enten kunde eller leverandørimport. - Last opp filen du vil importere. Enten ved å dra filen inn i feltet for import eller ved å trykke på feltet og velge filen i det nye vinduet.
- Når filen er lastet opp, trykker du på «Neste».
Filen du lastet opp blir nå lest av systemet og finner passende felter i filen mot feltene på kunde-/leverandørkortet. Se over feltene og korriger/legg til eventuelle felter du ønsker skal matches.
Hvis importfilen inneholder to eller flere kunder med identisk kundedata, blir kun den siste kunden importert.
Kunder med valideringsfeil blir i utgangspunktet ikke importert, men du kan velge å overstyre dette og importere kunder med feil når du starter importen.
Du kan knytte mot følgende felter på kunde-/leverandørkortet:
- E-postadresse
- Kundenavn
- Kundrenummer
- Land
- Organisasjonsnummer
- Postadresse - linje 1
- Postadresse - linje 2
- Postadresse - sted
- Postnummer
- Telefonnummer
- Telefonnummer mobil
- Bankkontonummer*
For å kunne legge inn bankkontonummer på en levererandør, må en av bankintegrasjonene være aktivert i kontoen.
Når du har knyttet de feltene du ønsker, trykker du på «Neste».
Systemet sjekker om kundenumrene du prøver å importere allerede finnes på andre kunder og markerer hvilke felter som må oppdateres. Filtrer på «Med feil» for å få en oversikt over de som Oppdater nødvendige felter og trykk på «Start import».
Filen er nå importert og du får en oversikt over:
- Nye kunder du har importert.
- Hvilke kunder du har oppdatert.
- Hvilke som ikke ble importert.