Hva er a-melding?
A-melding er en elektronisk rapport som inneholder opplysninger om arbeidsforhold, inntekt og skattetrekk. Informsjonen er viktig for NAV, Skatteetaten og Statistisk sentralbyrå (SSB). Alle arbeidsgivere og andre rapporteringspliktige skal levere a-melding innen den 5. hver måned. A-meldingen sendes direkte fra Tripletex eller via Altinn sine hjemmesider.
A-meldingen inneholder informasjon om:
- Ansattes inntekt
- Arbeidsforhold
- Forskuddstrekk
- Arbeidsgiveravgift
- Finansskatt til virksomheten
Slik oppretter du a-melding:
- Gå til "Lønn>A-melding" i hovedmenyen.
- Velg perioden du ønsker å sende a-melding for og klikk på "Oppfrisk"
- Klikk på "Opprett" nederst til venstre. Tripletex oppretter a-melding på lønnsinformasjon og arbeidsforhold.
For å sende a-melding kun for arbeidsforhold gjør du slik:
- Huk av for "Arbeidsforhold". Seksjonen "Arbeidsforhold" blir synlig.
- Velg hvilken ansatt du ønsker å sende a-melding for og klikk på "Send a-melding". Sørg for at du er logget inn i Altinn før du sender inn.
Klikk på "Neste" for å lese mer om hvordan du logger inn i Altinn for å sende a-melding.