Her finner du de vanligeste feilmeldingene du får ved kunde/leverandørimport og hvordan du løser de. Velg feilmeldingen du får opp for å lese mer.
E-post adresse: Ugyldig format.
E-post adresse for fakturaer/purringer: Ugyldig format
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har lagt inn for mange punktum eller brukt komma der punktum skal være under kolonnen "E-post".
Hvordan løser jeg det?
- Gå inn på filen din.
- Sjekk kolonnen for "E-post" og se på hvordan e-post adressen er registrert. Feilmeldingen viser til hvilken kolonne og linje dette gjelder.
- Korriger e-post i kolonnen "E-post" og forsøk å importere på nytt.
Eksempel
I feilmeldingen over viser det til linje 2 og TEST KUNDE 1 i Excel i dokumentet jeg forsøker å importere inn. Jeg sjekker dette i excelfilen og ser at jeg har skrevet "..no" i stedet for ".no". Korrigerer og importerer på nytt uten å få feilmelding.
Organisasjonsnummer: Organisasjonsnummeret må ha 9 siffer og kan ikke
inneholde skilletegn
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har inkludert bokstaver eller skrevet en organisasjonsnummer som har mer/mindre enn 9 siffer.
Hvordan løser jeg det?
Feilmeldingen viser til kolonne og linje feilmeldingen blir forårsaket av. Slik løser du det:
- Åpne opp dokumentet du ønsker å importere.
- Finn frem til riktig linje og kolonne.
- Fjern "MVA" eller "NO" bak/foran organisasjonsnummer, og sørg for at du har 9 siffer i organisasjonsnummer.
- Forsøk å importere på nytt.
Bankkontonummer: Kontonummeret må ha 11 siffer og kan ikke inneholde skilletegn
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har inkludert bokstaver eller brukt mer/mindre enn 11 siffer på kolonnen "Bankkontonummer"
Hvordan løser jeg det?
Feilmeldingen viser til kolonne og linje feilmeldingen blir forårsaket av. Slik løser du det:
- Åpne opp dokumentet du ønsker å importere.
- Finn frem til riktig linje og kolonne.
- Fjern bokstaver, og sørg for at du har 11 siffer i kontonummer.
- Forsøk å importere på nytt.
Leverandørnummer: Numrene må være forskjellige.
Kundenummer: Numrene må være forskjellige
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du forsøker å importere på en kunde/leverandørnummer som er blitt opprettet/importert tidligere. Dette kan oppstå hvis du importerer kunder og leverandører separat.
Hvordan løser jeg det?
Importerte kunder/leverandører kan slettes såfremt de ikke er brukt. Slik sletter du kunder/leverandører:
- Gå til "Kunde>Kunde/leverandører" i hovedmenyen.
- Huk på importerte kunder/leverandører.
- Klikk på de tre prikkene øverst til høyre.
- Velg "Slett".
- Deretter importer kunder og leverandører samtidig i en Excel fil.
Ønsker du ikke å gjøre dette?
Endre på kunde/leverandørnummer i Tripletex. Dette gjør du slik:
- Gå til "Kunde>Kunde/leverandører" i hovedmenyen.
- Klikk deg inn på kunden/leverandøren det gjelder.
- Se på seksjonen "Kunde-/leverandørdetaljer" og endre feltet "Kundenummer" eller "Leverandørnummer" der.
- Klikk på "Lagre".
Dette må gjøres per kunde/leverandør.
En feil har oppstått
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du forsøker å importere en fil med mer enn 12 000 kunder/leverandører samtidig.
Hvordan løser jeg det?
Sjekk hvor mange kunder/leveranødrer du prøver å importere inn. Er det for eksempel 20 000? Forsøk å del filen i to deler med 10 000 kunder/leverandører per fil.
Tripletex støtter ikke import av excel-fil med flere enn 12 000 kunder/leverandører samtidig.