Får du ikke godkjent en betaling eller bankavtale? Les mer her.
Hvis en betaling blir avvist under Bank > Betalingsoversikt, får du opp en feilmelding.
Her kan du se hva de forskjellige feilmeldingene betyr og hvordan du løser det.
«Angitt brukernavn eksisterer ikke i systemet»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Noe feil har skjedd ved opprettelse av brukeren din i Autopay.
Hvordan løser jeg dette?
Gå til Selskap > Ansatte. Klikk deg inn på aktuell ansatt. Fjern brukerens betalingstilgang og legg til på nytt. Denne tilgangen heter «Full tilgang til bank og betalinger (inkludert innstillinger)» og ligger under seksjonen «Bankintegrasjon via Autopay». Brukeren skal få et varsel øverst i høyre hjørne. Klikk på varselet for å fullføre opprettelse av Autopay-bruker.
Hvis ikke dette hjelper, så ta kontakt med support på chat eller e-post, så hjelper vi deg.
«NARR - CAP Invalid Agreement Identification/No agreement returned from database»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Systemet kan ikke finne noen bankavtale som er registrert hos banken din.
Hvordan løser jeg dette?
Kontakt banken og sjekk at avtalen er satt opp korrekt og aktivert i banken.
«AC02 - Debtor account number invalid or missing; Forklaring: Betalers konto er ugyldig eller mangler»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Noe er feil med oppsettet i avtalen hos banken.
Hvordan løser jeg dette?
Sjekk at korrekt informasjon, som for eksempel kundenummer, er riktig i Tripletex og hos banken.
«BE06 -; Forklaring: Angitt sluttkunde er ukjent for tilhørende National Bankkode eller finnes ikke» lenger i deres register
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Kundenummeret er feil i forhold til oppsett hos banken.
Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med banken og sjekk at du har tilsvarende kundenummer i Tripletex som det er registrert hos banken.
«BE16-; Forklaring: Manglende eller feil CCM avtalenr. på avtale i AutoPay»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Det er registrert feil kundenummer på bankavtalen.
Hvordan løser jeg dette?
Sjekk at kundenummeret i banken er korrekt i forhold til det som er satt opp i Tripletex. Riktig CCM-nummer får du fra banken.
Sjekk i bilaget at kontonummeret du har registrert for betaling er det samme som på leverandørfakturaen.
«RR09 - Structured creditor reference invalid or missing; Forklaring: KID kode er ugyldig eller mangler».
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har registrert feil KID-nummer eller har registrert en melding i KID-feltet som kun skal inneholde tall. Det kan også være registrert spesialtegn eller mellomrom i KID-feltet.
Denne feilmeldingen kan også komme hvis du har lagt inn feil kontonummer på betalingen.
Hvordan løser jeg dette?
Sjekk at KID-nummeret som er registrert på leverandørfakturaen er korrekt og ligger uten spesialtegn eller mellomrom. Sjekk også at du har registrert riktig kontonummer på betalingen. Hvis kunden har fått nytt kontonummer på en PDF/EHF du har mottatt i bilagsmottaket, må dette også endres inne på leverandøren sine detaljer.
For at det som står i meldingsfeltet skal oppfattes som en melding og ikke et KID-nummer, må meldingen inneholde minst 1 tegn som ikke er et tall.
«Angitt filformat støttes ikke av noen av bankavtalens tjenester»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har ikke bestilt det du ønsker å utføre i bankavtalen, for eksempel remittering.
Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med banken for å sørge for at du har bestilt riktig. Det du kan bestille i bankavtalen er:
- Remittering/betaling
- Innbetalinger
- Avstemmingsfiler
«NARR - Creditor Account requires OCR/StructuredCreditor»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Mottaker har aktivert tvungen KID ved betaling. Feilmeldingen viser til at det ikke er lagt inn KID-nummer i betalingsfeltet.
Hvordan løser jeg dette?
Registrer KID på betalingen. Sjekk også at du har registrert riktig kontonummer på fakturaen.
«AG08 - Invalid Division ID»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Avtalen er ikke satt opp korrekt i banken – den er registrert med feil divisjon eller kundenummer.
Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med banken for å sjekke at avtalen er satt opp korrekt.
«PaymentBatchEventCommentEnum. PaymentSentToBank»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Bankavtalen er registrert med feil kundenummer.
Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med banken og sjekk at kundenummer hos banken samsvarer med det som er registrert i Tripletex.
«AC03 - Creditor account number invalid or missing ; Forklaring: Feil ved mottakers kontonummer»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Banken har gitt tilbakemelding om at det er noe feil med mottakers kontonummer. Eksempel: Du kan få feilmeldingen om du skal betale til utlandet, men oppgir et norsk kontonummer (BBAN) i stedet for et IBAN-nummer.
Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med banken for å få forklaring på hvorfor betalingen feilet.
«Kan ikke godkjennes på grunn av ulikheter mellom oppsett i bank og regnskapsystem»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Denne feilmeldingen oppstår når avtalen er satt opp med regnskapsgodkjente betalinger og du har flere godkjennere i banken.
Hvordan løser jeg dette?
Du kan enten snakke med banken om å endre til bare én godkjenner der (bankens innstillinger er uavhengig av antallet som står i Tripletex), eller huke av på «godkjenn i nettbanken» i bankinnstillingene.
PSU does not have access to the account
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du får denne feilmeldingen siden du ikke betalingstilgang i nettbanken.
Hvordan løser jeg dette?
Administrator i nettbanken din må gi deg tilgang til å godkjenne betalinger.
«Opplasting ikke tillatt. Alle betalere må tilhøre samme firma»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Avtalen er registrert med feil informasjon i Autopay. Det kan være for eksempel feil organisasjonsnummer, hvis dere nettopp har endret dette.
Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med vår support på chat for oppdatering av informasjon på bankavtalen i Autopay.
«Funding transaction rejected/canceled»
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Det er ikke dekning på konto ved forfall, eller beløpet på betalingen overskrider beløpsgrensen som er satt i banken.
Hvordan løser jeg dette?
Se til at det er dekning på kontoen, eller endre beløpet/beløpsgrensen på betalingen.