Kunden velger selv om de ønsker å hente eFaktura på Vipps eller i nettbanken sin.
For å kunne sende eFaktura til kunden din, må visse krav være oppfylt:
- Mottaker av faktura må ha akseptert "Alltid eFaktura" også kalt “Ja takk til alle”. Dette godkjenner de selv i sin nettbank eller Vipps.
- Kundekortet for privatpersoner som skal kunne motta eFaktura må markeres som “Privatperson” og inneholde kundenummer, e-postadresse / telefonnummer og postadresse for at eFaktura skal fungere.
- Primært trenger du kundens navn i tillegg til enten telefonnummer eller epost.
Det er behov for en kombinasjon av primær- og sekundærinformasjon på mottaker.
Hva er forskjell mellom primær og sekundær informasjon?
- Primær (telefonnummer, epost)
- Sekundær (postkode, deler av adresse, deler av navn)
Tripletex sjekker automatisk i "Alltid eFaktura" om kunden kan motta eFaktura eller ikke. Hvis kunden ikke kan motta eFaktura får du opp følgende feilmelding: