Hva er en API-brukernøkkel?
API står for Application Programming Interface, og er en kode som brukes for å utveksle data mellom to forskjellige systemer eller apper. Du bruker altså API'et for å lage en integrasjon. Dette gjør du ved å bruke en brukernøkkel, også kjent som API-nøkkel, som er et unikt kodeord som brukes for å sette opp integrasjon mot et annet system.
En brukernøkkel kan opprettes mot en ansatt eller en kontakt i selskapet.
Om du lager en nøkkel på en ansatt/kontakt med tilgang til kun å logge på og føre timer, vil ikke integrasjonen du lager nøkkel på gjøre noe mer enn det. Registrer derfor nøkkelen på ansatt/kontakt som også har tilgang til alle tilgangene integrasjonen skal ha. Ta kontakt med integrasjonspartner hvis du er usikker på hvilken tilganger integrasjonen trenger.
Brukernøkkelen kan kun ha samme eller mindre tilgang til systemet som det brukeren du lager nøkkelen på har.
Slik lager du en API-brukernøkkel:
- Gå til ansatt ("Selskap>Ansatte>Velg ansatt")
eller kontakt ("Kunde>Kontakter>Velg kontakt"). - Klikk på fanen "API-tilgang".
- Klikk på "Ny nøkkel".
4. Fyll ut nødvendige felt. Nedenfor finner du en forklaring på de ulike feltene og hva du skal fylle inn.
5. Klikk på "Opprett nøkkel" for å lage API-brukernøkkelen.
Ofte stilte spørsmål
Hvor finner jeg brukernøkkel tilganger?
API-brukernøkkelen ligger som oftest under brukeradministrator i kontoen.
- Velg fanen "API-tilgang".
- Under kolonnen “Nøkkel” vil du finne applikasjonsnavnet i blått.
Klikk på applikasjonsnavnet. - Du vil da bli tatt videre for tilgangsstyringen for nøkkelen der du kan legge til/fjerne tilganger.
Brukernøkkelen kan ikke ha mer/mindre tilganger enn tilgangene til brukeren det er opprettet på.